MediaWatch

Systematiske overtrædelser af reklameregler

Det giver gode ekstraindtægter, og der findes ingen effektive sanktionsmuligheder.

Både TV 2, TvDanmark og TV3 har i årets første seks måneder overtrådt reklamereglerne med hensyn til hvor mange minutters reklame, de maksimalt må sende per time, skriver Politiken.

Fra nytår træder der nye regler i kraft, som giver lovgivningen mulighed for at idømme tv-stationerne bødestraf, hvis de overtræder reglerne, men det mener Forbrugerrådet ikke er tilstrækkeligt.

Lovgivningen har nemlig allerede i dag mulighed for at idømme stationerne bøder, men reglen har aldrig været anvendt, til trods for de mange gentagne overtrædelser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs