MediaWatch

Dot.com'ere får ingen nye penge

Den amerikanske blad Barron's præsenterede i denne uge en omfattende liste over cirka 200 amerikanske internetselskaber. På listen fremgik det, hvor lang tid det vil tage, førend selskabernes pengekasser er helt tomme. Hvis de ikke får sat en prop i bunden, eller får nye penge ind, trues cirka 30 af selskaberne af konkurs indenfor seks måneder. For ti af dem kan det være tilfældet indenfor to måneder. Og at tiltrække nye penge fra aktier eller venturekapital er ikke nogle indlysende mulighed i det nuværende marked.

"De amerikanske venturekapitalister satser pengene i de allerbedste selskaber blandt dem, man allerede er engageret i. Eller holder de investeringerne i denne sektor tilbage, indtil aktiemarkedet vågner igen", siger Steven Gerbsman, som er bestyrelsesformand for Internet Recovery Group, et selskab som specialiserer sig i at håndtere omstruktureringer i internetsektoren.

Ét af de selskaber som ligger på toppen af Barrons konkursliste er underholdningsbutikken CD-Now. Set i lyset af hvor mange penge selskabet brændte af i årets første kvartal, vil CD-Now's pengekiste være tom om cirka ti dage. Det kriseramte E-handelsselskab har tidligere sagt, at man leder efter en køber, som kan redde virksomheden. Det svenske Boxman har været nævnt som mulig spekulant.

På den positive side noterer Barron's, at den hastighed med hvilken internetselskaberne brænder penge af på, trods alt er aftaget i første kvartal, sammenlignet med fjerde kvartal 1999. Fra januar til og med marts strømmede 10 milliarder kroner ud af de amerikanske internetselskabers pengetanke. Det skal sammenlignes med cirka 13 milliarder i perioden oktober til og med december 1999.


"Disse tal viser helt klart den Darwinistiske proces, som foregår i øjeblikket i internetbranchen.

De svage selskaber går til, mens de stærke løber videre. Investorernes fokus er skiftet fra de hurtig voksende selskaber til hvilken som helst pris - til selskaber som ser ud til at kunne opnå lønsomhed, siger Pegasus Researchs bestyrelsesformand Greg Kyle.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs