Analyser på nettet med lyd, billeder og video

MediaWatch

Det er her, at det mindre end et år gamle analyseinstitut Zapera har fundet sin niche.

Zapera adskiller sig fra de traditionelle analyseinstitutter som Gallup, AIM og GfK ved at al dataindsamling sker via Internettet. Ved at anvende Internettet som respodentbase kan Zapera gennemføre undersøgelser hurtigere og billigere end analyser, som indsamler data via telefoninterview eller brevomdelte spørgeskemaer. Det giver firmaet en konkurrencemæssig fordel i forhold til de traditionelle analyseinstitutter.

Og så rummer Internettet som instrument for at udføre meningsmålinger den væsentlige fordel, at det er muligt at sende både lyd, billede, tekst, software ud sammen med spørgeskemaerne. Det er et meget effektivt værktøj til dataindsamling, og kan bruges til at gennemføre analyser inden for et stort antal områder, som ville være praktisk umulige, hvis de skulle gennemføres på traditionel vis.

Ifølge Zapera vil en stor del af de undersøgelser, der i dag er baseret på telefoninterview eller postomdelte spørgeskamaer, med fordel kunne gennemføres ved hjælp af internetbaseret dataindsamling da de i mindre grad end de traditionelle metoder er underlagt tekniske eller repræsentative begrænsninger. Derfor tror man på, at Internettet på længere sigt vil overflødiggøre dele af de traditionelle analyseinstitutters produktionsapparat.

Når et traditionelt analyseinstitut skal gennemføre en markedsanalyse eller en anden opinionsundersøgelse ved hjælp af telefoninterviews eller postomdelte spørgeskemaer kan det tage uger eller måneder. Ved at benytte Internettet til at indsamle data kan tilsvarende undersøgelser afsluttes på ned til 7 dage. Internettet rummer desuden mulighed for at gennemføre undersøgelser på flere tusinde respondenter, uden at de bliver tilsvarende dyrere, og det giver mindre fejlmargener og større præcision end ved traditionelle undersøgelser af stikprøver på få hundrede respondenter.

Prisen på analyser, der bygger på telefoninterviews eller postomdelte spørgeskemaer, er normalt afhængig af, hvor mange respondenter, der skal spørges, og hvor mange spørgsmål, der skal stilles. De regler gælder ikke, når undersøgelserne baseres på et internetpanel, og det gør analyserne langt billigere, og langt hurtigere.

Tænketank og venturekapital

Tænketanken fungerer som en strategisk sparringspartner, og har i øjeblikket deltagere fra blandt andre Carlsberg, Carat Danmark, FDB, GfK Danmark, Danmarks Turistråd og AT Kearney. Her mødes man nogle gange om året for at diskutere relevante emner omkring indsamling, bearbejdning og formidling af viden for kunderne. Zapera har endvidere et fast strategisk samarbejde med Danmarks tredjestørste analyseinstitut GfK Danmark, der fungerer som tænketank og sparringspartner. Startkapitalen har selskabet fra investeringsselskabet Internet Ventures Scandinavia, som har skudt tre millioner kroner i virksomheden mod et ejerskab på 50 procent af aktierne. De resterende 50 procent ejes af Zaperas egne nøglemedarbejderne.
Zaperas unikke ide, set i forhold til de traditionelle analyseinstitutter, består i at anvende Internettet til at effektivisere dataindsamlingen i forbindelse med opitionsundersøgelser og at øge datagrundlaget. Ellers følger Zapera de samme metoder til udformningen af stikprøverne, analysekontrol og bearbejdning af de indsamlede besvarelser som de traditionelle analyseinstitutter, men ved at udsende spørgeskemaerne over Internettet til en stikprøve, kan man udføre analyserne på et større svargrundlag. Hvor traditionelle opinionsundersøgelser normalt gennemføres med 200-1000 interviewpersoner, vil Zapera typisk kunne sammensætte stikprøver på 1000-2000 personer, som kontaktes vis e-mail. Det elektroniske svarpanel, som stikprøverne sammensættes af, er i øjeblikket på omkring 13.000 deltagere, og planen er, at det antal inden længe skal øges til omkring 30.000 deltagere. Respondenterne honoreres ud fra et klippekort-system, som kan omsættes til forskellige forbrugsvarer.

Produkter

En stor del af Zaperas arbejde består blandt andet i at udføre konceptanalyser og markedsundersøgelser for eksempelvis reklamebureauer. Det kan være at teste en ny plade for en dansk kunstner, som står overfor at skulle introduceres, hvor man har lagt brudstykker af kunstnerens musik på Internet, så paneldeltagerne først kan høre musikken og derefter besvare forskellige spørgsmål vedrørende deres mening om pladen.

På grundlag heraf er man i stand til at udlede forskellige konklusioner som for eksempel at forudsige, hvor stort salget bliver af den pågældende plade, og hvor målgruppen i givet fald har tænkt sig at købe pladen. Zapera har også gennemført en analyse af medarbejdertilfredshed hos en stor dansk erhvervsvirksomhed, hvor man på mindre en tre dage indsamlede og bearbejdede svar fra mere end 90 procent af virksomhedens medarbejdere.

Ud over undersøgelser på bestilling gennemfører Zapera.com også løbende undersøgelser inden for en række forud definerede områder. Her udgiver man for eksempel hver måned et nyhedsbrev over ungdomstrends, som er baseret på mere end 1000 respondenter mellem 12 og 25 år, og man udfører løbende kampagnemålinger inden for bestemte segmenter, hvor erhvervs- og medievirksomheder kan kontrollere, om gennemførte mediekampagner har opnået de planlagte resultater, eller om indsatsen skal allokeres anderledes.

I første omgang lægger Zapera hele sin indsats i Danmark, men målsætningen er at blive hele Skandinaviens største analyseinstitut på Internet, hvorefter man vil forsøge at introducere metoden i det øvrige Europa.

Tabellerne

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Resultaterne viser, at Internetbrugerne primært benytter Internettet til at finde informationer om adresser, telefonnumre, nyheder, vejrudsigter og andre informationer (f.eks. køreplaner).

Brugerne er også generelt meget tilfredse med Internettet som kilde for disse type informationer. Indenfor de andre områder som undersøgelsen dækkede (kulturelle, professionelle, sports og sociale områder) er Internettet generelt mindre benyttet og tilfredsheden også betragteligt lavere.

Resultaterne viser også, at Internettet stadig har et stykke vej tilbage, før det kan tilbyde succesfuld navigering for informationer indenfor 'bløde' emner. Denne konklusion underbygges af, at mere end 75% af alle søgninger indenfor de "bløde" områder tager deres start på en generel portal, indeks eller søgemaskine (f.eks., Jubii, Yahoo, el.lign.).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også