MediaWatch

Kraftig stigning i reklametid

En analyse foretaget af Mediacom viser, at antallet af reklamevisninger på TV og den totale reklametid er steget med mere end 50 procent i år kontra 1999. Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på tallene og diskutere hvad det skyldes, samt hvilke konsekvenser det har og kan få på længere sigt.

Danskerne har i år brugt mindre tid foran TV-skærmen end sidste år. Mindre TV-sening manifesterer sig naturligvis i lavere ratings, hvorved problemet med mange visninger og lange blokke opstår, thi hvis de enkelte reklameblokke eller -breaks ikke giver de ventede ratings, bliver TV-stationen jo nødt til at vise det enkelte spot flere gange end planlagt, og en ond cirkel kan dermed blive sat i gang.

Den onde cirkel kan simpelt beskrives som:

Færre seere...
= Længere blokke

Ved færre seere end forventet må stationen vise spottet flere gange end planlagt. Det fører til længere blokke, som medfører øget seerfrafald (zapning), hvorved seningen bliver lavere end normalt, især hvis spottet ligger gemt godt inde midt i blokken. Problemet er naturligvis ikke så stort, hvis de lave seertal finder sted i en periode, hvor TV-stationen har både tid og plads til at give god kompensation for underleveringer, men det er straks værre, hvis det sker i TV-stationernes højsæson, hvor der i forvejen stort set er udsolgt, for hvor skal de ekstra placeringer så lægges ind?

Problemer for TV3

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs