MediaWatch

Internationale målesystemer for adfærd på Internet

Gallup lagde sidste år ud med introduktionen af WebMeasure, så begreberne Unikke Brugere, Besøgende og Læste Sider nu er mere éntydigt defineret og Gallups Website Index over besøg på danske webadresser offentliggøres nu uge for uge. Foreningen af Kommercielle Internet Sites fulgte i samarbejde med Gallup op med beregning af et sammenfattende Dansk Internet Index kaldet DIX, et gennemsnitsmål for Top 20 blandt danske internetsites. Mediawatch udvider fra næste uge sin web-oversigt "MediaRatings" med et særligt WebsiteBarometer.

To selskaber på verdensplan

De to selskaber, som kæmper om at blive den førende aktør inden for globale internetundersøgelser - MediaMetrix og AC Nielsen eRatings - har begge deres oprindelse i USA, og begge selskaber er de i gang med etablere et system i Danmark. MediaMetrix og AC Nielsen eRatings leverer data om internetbrugerne og deres besøgsaktivitet på specifikke websteder. Det kan for eksempel dreje sig om antal, frekvens og varighed af samt detaljerede data om eksponeringen af bannerannoncer, brugerprofiler fordelt på alder, køn, uddannelse, arbejde o.s.v.

Erfaring fra svenske målinger

MMXI Nordic har brugt panelsystemet i Sverige i 1-1/2år og er nu i gang med at implementere systemet i resten af Norden, herunder Danmark. MediaMetrix er internationalt anerkendt og i dag det dominerende panelsystem i USA. Her har man over 600 klienter, og på verdensplan har man rundet over 750 kunder i USA, England, Frankrig, Tyskland, Australien og Canada.

Etableringen i Danmark er fortaget i samarbejde med Dansk Net Analyse, der ved etableringen af MMXI Nordic netop har præsenteret systemet for en række potentielle storkunder, herunder webudbydere, annoncører og mediabureauer. I Sverige har man et stykke tid betjent de helt store aktører på internetmarkedet, blandt andre Passagen, Aftonbladet, Telia, Dagens Industri, AltaVista, Microsoft samt de største mediabureauer, MediaCom, Carat og Initiative Universal.

To panelmålinger i Danmark fra juli
-rådgivning, samt NetRatings, der leverer internetmålinger. AC Nielsen eRatings er i gang med at etablere et verdensomspændende netværk, som skal dække Europa, Asien, Syd- og Latinamerika, Mellemøsten og Afrika. Systemet bliver implementeret i USA, Japan, New Zealand, Australien, Singapore, Irland, England og Canada, og fra juli måned er man klar i de nordiske lande samt Brasilien. Ambitionen er at måle internetbrugen i mere end 30 lande inden udløbet af år 2001 og dermed dække cirka 90 procent af verdens internetbesøg. Internetmålingerne i de enkelte lande foregår via samme metodik og teknik så det er muligt at sammenligne data landene imellem.

Systemet

De målte data sendes fra pandedeltagernes computere til en central database hos analysefirmaet, som på baggrund af brugerprofilerne analyserer udvalgte segmenters konkrete internetadfærd. Hermed adskiller panelsystemerne sig fra de traditionelle analysemetoder, hvor respondenten selv via spørgeskemaer eller telefoninterviews skal give udtryk for sin adfærd. Med panelsystemet måles per definition unikke, udvalgte deltageres faktiske adfærd, og det giver mere anvendelige og valide analyseresultater.

Nuancerede data om store websites

De nye målinger fra MMXI Nordic, som introduceres om et par måneder, kommer i første omgang til at bygge på et panel på 1.000 husstande og vil løbende blive udbygget, så der kan opnås mere præcise og nuancerede data. AC Nielsen eRatings regner med at lancere sit panel bestående af 2.000 brugere i løbet af sommeren.

På verdensplan regner de to analyseinstitutter MediaMetrix og AC Nielsen eRatings hver især med at komme op på at måle omkring 80 procent af hele internetuniverset i løbet af år 2000 og ved indgangen til 2001 vil dækningen runde 95 procent.

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs