MediaWatch

Analyser via Internettet er ok, hvis...

Denne artikel gennemgår de metoder der anvendes, deres fordele og ulemper og diskuterer analyseinstitutternes rolle i fremtiden.

Analyser gennemført på Internettet defineres her som analyser, hvori Internettet indgår som værktøj, hvor et spørgeskema besvares i elektronisk form enten direkte via nettet eller via udsendelse af e-mail. Der tales her om et skema, der indkommer til dataindsamleren i elektronisk format. I dag er cirka halvdelen af befolkningen i kontakt med Internettet. Det svarer nogenlunde til den andel af befolkningen, der havde telefon dengang i 1960'erne da Vilstrup som nogle af de første begyndte at lave meningsmålinger pr. telefon.

Så på den måde er der intet odiøst i at benytte Internettet til at rekruttere personer til et spørgeskema. Samtidig er Internettet hurtigt, billigt og man kan vise lyd og billede, så det er på mange måder ideelt til spørgeskemaer. Et af de førende institutter i USA, Harris Poll-Online er i dag gået over til udelukkende at gennemføre on-line analyser. Det var efter sigende det institut, der i de seneste amerikanske meningsmålinger kom tættest på et endeligt valgresultat. Så der er stort potentiale for Internettet som analyseredskab - men også mange potentielle farer.

Repræsentativiteten

Så selv om man måske har fået én i forhold til målsætningen lille skævhed i de personer, der er interviewet, så kan det justeres efterfølgende via ofte komplicerede veje-matricer og vejeprocedurer. Det er således især med hensyn til repræsentativitet i indsamlingen og behandlingen af data, at brugeren af Internetanalyser skal være særlig opmærksom.

Tilfældige er ikke altid tilfældige

Et sådant datamateriale, skal man forholde sig meget kritisk til, da der kan være tale om store skævheder, hvis man er ude efter holdninger, der skal afspejle Internetbrugernes eller befolkningens adfærd. Bedre kvalitet opnås ved analyser, hvor skemaer popper op til hver n'te bruger, og hvor rekrutteringstederne er valgt med omhu f.eks. med hensyn til deres nettodækning, demografiske profil etc. Alternativt kan rekruttering foregå via et andet medie f.eks. telefon og spørgeskemaet sendes ud på mail efterfølgende.

Paneler er en anden problematik. Flere af de store institutter i USA arbejder med store paneler, forstået som en stor mængde respondenter (indtil flere millioner), som man har e-mail adresser på og kan sende spørgeskemaer. Paneler er en kompliceret affære, og der er ikke nogen enkle svar på, hvad der er god og dårlig kvalitet.

For med store paneler er det positive det store antal besvarede spørgeskemaer. Derved kan man efterfølgende veje besvarelserne ret nøjagtigt på plads, selvom selve panelet er relativt skævt fordelt. Men paneler kræver ekstrem grad af pleje og vedligeholdelse og især i opstartsfasen en meget grund rekruttering og kontrol - ellers bliver de hurtigt for skæve. Som før nævnt kræver det stor ekspertise at få vejet data rigtig på plads efterfølgende. Så det er nødvendigt at kontrollere og spørge til disse områder, for at forstå metoden og checke kvaliteten.

Et vækstmarked de kommende år

Men omvendt skal man heller ikke underkende analyseinstitutternes kompetencer på indsamlings- og vejeprocedurer, som er uundværlig også i denne sammenhæng. Vi forventer et af de store vækstområder (og også hårde konkurrencefelter) det kommende år vil blive analyser på nettet, og det er derfor vigtigt, at elektroniske analyser får høj prioritet hos såvel indkøbere som udbydere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs