MediaWatch

TV 2 har bremset faldet

Under den tidligere ledelse manglede TV2 fokus på det faktum, at op mod 90% af alle TV-kampagner bestilles i målgruppen 15-50 årige eller yngre, f.eks. kvinder 15-34 år. TV2 måtte sande, at hvis en kommerciel TV-kanal er dårlig til at levere denne målgruppe, kan det lynhurtigt mærkes på bundlinien.

Nu ser det ud til, at den nuværende ledelse har foretaget de nødvendige justeringer af programfladen. De 15-50-årige lægger igen mere af deres TV-sening på TV 2. Og TV 2 synes med sin efterårsplan at have fået vendt den negative udvikling. Stationen ligger nu på niveau med

TV 2 har blandt andet justeret sin programlægning med målgrupperettede flader -for eksempel søndag eftermiddag, ungdomsaftenen tirsdag og

Det er dog onsdag, fredag og søndag, at TV2 er gået frem, drevet af enkelte programtitler som "Den store klassefest", "Hvem vil være millionær" og søndagsfilmene, der bidrager til flere yngre seere. Faldet mandag aften i forhold til forårets niveau modarbejder til gengæld en regulær stigning.

TV 2s programchef har for nylig meldt ud, at målet er ikke kun er at knække 21-50-kurven, som er TV 2s egen definerede kommercielle målgruppe. TV 2s seer-andel i denne målgruppe skal forbedres markant i de næste år, lover programplanchef Lars Grarup. TV 2s programplaner for år 2000 bliver ifølge Grarup sat sammen på en måde, så de kan være med til at indfri TV 2s ambitioner. Konkurrencen om de 21-50-årige bliver endnu hårdere i år 2000, vurderer Lars Grarup, og TV 2 understreger at man ikke har tænkt sig at formindske fokus på dette område.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs