Interaktivitet udfordrer TV-lovgivningen
Således tager lovgivningen hverken højde for de
Lige som i andre lande er lovgivningen ikke helt på omgangshøjde med den teknologiske udvikling, og netop TV-mediets udvikling i retning af mere interaktiv programvirksomhed giver nu anledning til den første prøvesag på området.
Et af de selskaber som allerede har fået sendetilladelse på det nye sendenet, Cell, har nu taget kontakt til det svenske TV-nævn for at få svar på en række spørgsmål, som gælder Cell's planlagte e-handel kanal. Cell planlægger bl.a. at kanalen skal vise musikvideoer, som seerne derefter kan bestille via fjernbetjeningen, og selskabet ønsker konkrete svar på, hvorvidt en sådan type udsendelse er reklame-TV eller ej.
Sagens kerne er selvfølgelig, at eftersom den svenske allerede har givet Cell en licens til sendenettet kan man ikke nedlægge forbud mod en sådan type kanal, og hvis ikke kanalen er lovlig ifølge den nuværende TV-lovgivning, er der ingen anden udvej end at ændre lovgivningen.