MediaWatch

Danske WWW-brugeres medieloyalitet

Danske internetbrugere ser i gennemsnit ca. 38 sider om måneden

Ud fra ovenstående beregning er det teoretisk muligt, at en bannerkampagne kan opnå en månedlig nettodækning på 1,4 mio. internetbruger med en daglig frekvens på 1,3. Prisen er dog af ganske betragtelig størrelse, idet budgetten vil løbe op i ca. 11 mio. kr, ud fra en CPM på 200 kr. (Den teoretiske anskuelse forudsætter dog at det er muligt at placerer banner på alle siderne).

Mere end 2000% i forskel på internetmediernes aktivitetsniveau

Det store spredning i antallet af page impression pr. individ kan forklares ud fra flere forhold. Den væsentligste er internetmediernes opbygning og navigationsmuligheder, hvorved internetbrugeren skal igennem flere niveauer førend det søgte findes. I de fleste tilfælde er det et nødvendigt onde, der tjener til det afgørende formål, at internetbrugere ledes hen til de informationer/ services som er mest vedkommende for internetbrugeren i den aktuelle situation. Herved er den redaktionelle ambition fuldendt og den besøgende på internetmediet har fået en positiv oplevelse. I forlængelse heraf vil eventuelle reklamer, som præsenteres igennem denne proces alt andet lige også blive forbundet med en positiv oplevelse. Således vil den mærkeskabende annoncør isoleret set også have tilfredsstillet en målsætning.

Aktivitetsniveau vs. medieeffektivitet

Forholdet mellem omkostningseffektive effekter (f.eks. bannerklik) og aktivitetsniveauet er i sagens natur modstridende, idet et højt aktivitetsniveau på det annoncesælgende internetmedie reducerer omkostningseffektiviteten for annoncørens bannerkampagne. Baggrunden for dette "misforhold" er, at nettodækningen (antallet af enkeltindivider) på internetmedie ikke øges i samme takt som antallet af udbudte eksponeringer.

Herved øges frekvensen (bannereksponeringer pr. enkeltindivid) uforholdsmæssigt og omkostningseffektiviteten reduceres - der skal således indkøbes flere eksponeringer på et medie med højt aktivitetsniveau end på et medie med lav aktivitetsniveau for at opnå den ønskede effekt for kampagnen.

Balancens kunst

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs