MediaWatch

WWW-brugernes TV-forbrug

Set i lyset af at det danske internetunivers næsten er fordoblet i løbet af de seneste måneder, giver det anledning til at se på, hvorledes de nuværende internet-brugeres TV-forbrug har udviklet sig. CIA MediaCentralen har ved hjælp af Monitor fra AIM set nærmere på denne tendens.

Internetbrugerne bruger mindre tid på TV

TV3 har godt fat i internetbrugerne

Internettets heavy usere har i 1998 et højere TV-forbrug

TV-forbruget blandt internetbrugere er ændret

Det er i denne sammenhæng værd at bemærke, at der er modsatrettede udviklingstendenser mellem de to grupper af internetbrugere. Heavy userne har haft en stigning i TV-forbruget mens de månedlige internetbrugere har haft et fald. Forklaringen på den tendens er, at Internettets heavy usere generelt er storforbrugere af medier. Man kan ud fra denne tendens konkludere, at Internettets brugerunivers bliver mere fragmenteret, således må en klassificering af internet-brugerne som en homogen gruppe klart afvises.

Fremtidens mediamarked

Tendensen inden for de seneste 12 måneder er, at der har været en større tilgang af kvinder samt personer fra de traditionelle livsstilssegmenter. Det vil sige at internetuniverset ikke længere kan karakteriseres som en homogen gruppe med ensartede karakteristika og adfærd. I forlængelse af denne udvikling ændres internet-universets mediakarakteristika, således at adfærd og brug af andre medier mere og mere kommer til at ligne den øvrige befolkning. Ændringen af mediaudbuddet stiger og ovenstående analyse indikerer væsentlige ændringer i mediaadfærden, så lad os at vende tilbage til dette indlægs indledning - Internettet kan med god grund betragtes som en konkurrent til de etablerede mediagrupper.

Under alle omstændigheder vil der forsat kun være 24 timer i døgnet, men der bliver flere mediaalternativer til at fylde tiden ud!!

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs