MediaWatch

Fire selskaber dominerer Internettet

Internet sektoren har gennemløbet en kraftig konsolidering i løbet af de sidste to år, viser en undersøgelse foretaget af analyseselskabet Jupiter Media Metrix.

Hele 60 procent af Internet forbruget målt i minutter kontrolleres i marts 2001 af kun 14 selskaber mod 110 i marts 1999, fremgår det af undersøgelsen.

Ifølge Jupiter Media Metrix gør den høje koncentrationsgrad det svært for nye indtrængere at klare sig i branchen. Hvor det tidligere var infrastruktur, der udgjorde indtrængningsbarrieren, er det nu en stor marketing-kapacitet og reklame-kapital.

AOL og Time Warner kontrollerer i dag 32 procent af minutforbruget mod 50 procent i 1999. Microsoft kontrollerer 7,5 procent, Yahoo 7,2 procent og Napster 3,6 procent.

De selskaber, der står for 60 procent af brugernes minutforbrug på Internettet er Juno, eBay, Electronic Arts, ExciteAtHome, iWon, Walt Disney, Terra Lycos, The Human Internet, Flipside Sites og CNET Networks.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs