Fire selskaber dominerer Internettet

MediaWatch

Internet sektoren har gennemløbet en kraftig konsolidering i løbet af de sidste to år, viser en undersøgelse foretaget af analyseselskabet Jupiter Media Metrix.

Hele 60 procent af Internet forbruget målt i minutter kontrolleres i marts 2001 af kun 14 selskaber mod 110 i marts 1999, fremgår det af undersøgelsen.

Ifølge Jupiter Media Metrix gør den høje koncentrationsgrad det svært for nye indtrængere at klare sig i branchen. Hvor det tidligere var infrastruktur, der udgjorde indtrængningsbarrieren, er det nu en stor marketing-kapacitet og reklame-kapital.

AOL og Time Warner kontrollerer i dag 32 procent af minutforbruget mod 50 procent i 1999. Microsoft kontrollerer 7,5 procent, Yahoo 7,2 procent og Napster 3,6 procent.

De selskaber, der står for 60 procent af brugernes minutforbrug på Internettet er Juno, eBay, Electronic Arts, ExciteAtHome, iWon, Walt Disney, Terra Lycos, The Human Internet, Flipside Sites og CNET Networks.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også