MediaWatch

Fire selskaber dominerer Internettet

Internet sektoren har gennemløbet en kraftig konsolidering i løbet af de sidste to år, viser en undersøgelse foretaget af analyseselskabet Jupiter Media Metrix.

Hele 60 procent af Internet forbruget målt i minutter kontrolleres i marts 2001 af kun 14 selskaber mod 110 i marts 1999, fremgår det af undersøgelsen.

Ifølge Jupiter Media Metrix gør den høje koncentrationsgrad det svært for nye indtrængere at klare sig i branchen. Hvor det tidligere var infrastruktur, der udgjorde indtrængningsbarrieren, er det nu en stor marketing-kapacitet og reklame-kapital.

AOL og Time Warner kontrollerer i dag 32 procent af minutforbruget mod 50 procent i 1999. Microsoft kontrollerer 7,5 procent, Yahoo 7,2 procent og Napster 3,6 procent.

De selskaber, der står for 60 procent af brugernes minutforbrug på Internettet er Juno, eBay, Electronic Arts, ExciteAtHome, iWon, Walt Disney, Terra Lycos, The Human Internet, Flipside Sites og CNET Networks.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs