MediaWatch

USA – Produktivitet ned og løn op

Labor Department det amerikanske arbejdsministerium sagde, at produktiviteten for de ansatte uden for landbrugssektoren faldt med en årlig rate på 0,1 i første kvartal, hvilket ligger langt under den 2,0 procents stigning der var i sidste kvartal af år 2000.

Produktiviteten måler den mængde varer og serviceydelser, som hver enkelt arbejder producerer per time og det er først og fremmest produktiviteten, der giver anledning til en stigende levestandard.

Unit Labor Costs - enhedslønomkostningerne, der er et nøgletal i bedømmelsen af inflationspresset i økonomien, steg hele 5,2 procent omregnet til årsbasis, og det er den kraftigste procentvise stigning siden en 5,5 procents stigning i sidste kvartal af 1997.

De netop offentliggjorte tal holdt langtfra stik med økonomernes forventninger. Således havde Wall Street økonomer i en Reuters rundspørge forventet en 1,2 procents fremgang i produktiviteten og kun en 4,4 procents stigning i lønomkostningerne.

Nedgangen i produktiviteten reflekterer opbremsningen i økonomien: Med de svagere konjunkturer har virksomhederne flere medarbejdere på lønningslisten, end de behøver.

Det bratte fald i produktiviteten og de stigende lønomkostninger vil givetvis veje tungt i Fed's, den amerikanske centralbanks, overvejelser om renteændringer ved FOMC-mødet den 15. maj.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs