IBM køber Informix

MediaWatch

Formålet med IBM's opkøb af Informix Software er opruste i konkurrencen mod rivalen Oracle, der er global markedsleder inden for databaser til Unix-platformen.

Ifølge Steven Mills, der er senior vice president for IBM's software gruppe, skal købet af Informix Software bidrage yderligere til den fordobling i forretningsenhedens omsætning, som har stået på i hver af de seneste tre år, skriver Financial Times.

Informix' fordele ved handlen består i en vigtig kapital indsprøjtning. Informix var i midten af halvfemserne Oracle's største rival, men er siden da faldet betydeligt i markedsværdi. Handlen med IBM betyder, at Informix Software vil få et nettoprovenu efter skat på omkring 800 millioner dollar, og planen er at investere en del af provenuet i dets database-afdeling, Ascential Software. Efter handlen vil Informix Software blive omdøbt til Ascential Software.

Oracle lancerer i næste måned en ny version af dets database software. Larry Ellison, Oracle's bestyrelsesformand og chief executive, frygter ikke konkurrencen fra IBM. Oracle's nuværende flagskib - Oracle 9i - vil uden problemer kunne slå IBM's databaseprodukt, siger Ellison.

Ifølge en undersøgelse fra Gartner Groups Dataquest fra 1999 af det globale database marked havde Oracle og IBM markedsandele på henholdsvis 31 og 30 procent. Betsy Burton, der dækker database markedet for Gartner, betragter handlen som en kamp om Unix-database markedet, hvor Oracle dominerer med en markedsandel på 60 procent, skriver IDG. På det delmarked har Informix en markedsandel på 12 procent og IBM 10 procent.

IBM's intention er at slå Informix Software sammen med dets eksisterende IBM Software data management division. Steven Mills fra IBM forventer efter opkøbet af Informix Software at nå op på en markedsandel på omkring 20 procent på markedet for databaser til Unix-platformen.

Burton mener, at IBM med købet af Informix Software har købt en markedsandel på markedet for Unix DBMS (database management system), som de efterfølgende vil udnytte til at få Informix' brugere - Informix har cirka 100.000 database kunder - til at migrere til IBM produktet DB2. Opkøbet handler derfor mindre om Informix og mere om IBM's kamp mod Oracle om Unix platformen.

Microsoft, der har en andel på 13 procent af det overordnede database marked, rivaliserer intenst med Oracle om produkter til NT - en niche, hvor IBM har en forsvindende lille andel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også