Kritik af mangelfulde e-handelssider

MediaWatch

Det viser den danske del af en international undersøgelse. Kun én ud af de 37 undersøgte sites fulgte de ti retningslinier for e-handel, som undersøgelsen havde fokus på, skriver Forbrugerinformationen.

På de danske e-handelssider er det især oplysninger om fortrydelsesret, der mangler, men i nogle tilfælde mangler der også information om geografisk begrænsning ved salg til udlandet.

Af alle de e-handelssider, der er blevet undersøgt på verdensplan, mangler en fjerdedel det allervigtigste, nemlig en adresse og et telefonnummer på firmaet. Omkring halvdelen af hjemmesiderne mangler at oplyse om politik vedrørende returnering af varer, og lige så mange mangler at oplyse om politik for opbevaring og behandling af personoplysninger.

- Det er da skuffende, at også danske hjemmesider mangler en politik på disse områder. Oplysning fremmer jo forbrugernes tillid til e-handel, siger jurist Peter Fogh Knudsen, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også