Amerikanerne tror Nokia er japansk

MediaWatch

Det viser en ny undersøgelse blandt 1.008 amerikanske borgere foretaget af markedsanalysefirmaet Roper Starch International, RCI, skriver Reuters. Undersøgelsen viser desuden, at de fleste amerikanere genkender Sony som et japansk mærke, mens kun 10 procent var klar over, at Ericsson er svensk.

Hele 63 procent af den amerikanerne tror, at Nokia er et japansk mærke og fire procent tror det er amerikansk. Alligevel opfatter 21 procent af respondenterne, at det er positivt, at Nokia ligger i Finland mens under 10 procent ser det som en ulempe i forbindelse med at anskaffe en Nokia mobiltelefon.

Halvdelen af de amerikanske respondenter opfatter Finland som en teknologisk leder, og de fleste er klar over, at det er et koldt land, og at landet er venligsindet overfor USA.

Formålet med undersøgelsen, som er bestilt af den finske ambassade i USA, er, at give Finland en indikation om landets internationale image. Undersøgelsens største overraskelse er amerikanernes sparsomme kendskab til deres egne mobiltelefon mærker. Kun 58 procent er klar over at giganten Motorola er et amerikansk selskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også