MediaWatch

Globale topchefer om e-business

Undersøgelsen, "Critical Issues of Information Systems Management", lavet for Computer Sciences Corporation ,CSC, viser, at Collaborative Commerce, det vil sige at skabe systemer, som forbinder kundehåndtering, indkøb, ordrehåndtering og økonomihåndtering gennem et sammenhængende netmarked, er et vigtigt emne verden over.

Hvis der er en enkelt tendens, som gennemsyrer hele undersøgelsen, så er det, at e-business ikke længere er for de få. E-business er en del af den almindelige forretning, skriver Dan Net.

"At udvikle en e-business strategi", indtog i år en 4. plads, men i Europa og Australien/New Zealand kom emnet ind på en 2. plads. 56 procent af svarerne anførte, at deres organisation havde en e-business strategi, og 73 procent svarede, at deres primære fokus omkring strategi var ekstern snarere end intern.

Der var bred enighed om, at det primære mål for e-business var "at styrke forholdet til kunder og leverandører" (65 procent globalt set, 82 procent i USA). I Europa har 67 procent af virksomhederne en e-business strategi, hvorimod kun 53 procent har en generel IT-strategi.

På verdensplan er 49 procent af virksomhederne stadig i gang med planlægningen af deres e-business strategi. Kun 13 procent af de virksomheder, der svarede i undersøgelsen bruger rent faktisk deres hjemmeside til forretningsmæssige transaktioner. 60 procent af hjemmesiderne anvendes til ren information.

Den vigtige integration mellem hjemmeside og front- og back-office systemer, er ligeledes på begynderstadiet. På globalt plan rapporterede kun ca. syv procent, at "mange" af front- og back-office systemerne var integrerede. Hovedparten af virksomhederne globalt set, nemlig 54 procent svarede "ingen".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs