MediaWatch

Svensk nethandel i fremgang

Ifølge Johan Kreicbergs, utredningschef i Svensk Handel, er handlen via Internettet inde i en fortsat positiv udvikling. Salg, lønsomhed samt de elektroniske indkøb øges således til stadighed. Alene i fjerde kvartal steg det netbaserede salg 29 procent, og gældende for hele år 2000 nåede stigningen op på 120 procent, skriver Dagens Industri.

Detailhandlens samlede salg via Internettet steg i samme periode fra 2,1 procent til 2,3 procent svarende til en fremgang på 10 procent.

I alt 39 procent af de svenske deailhandelsforretninger har i dag en egen hjemmeside og 16 procent sælger via Internettet. 7 procent af de forretninger der endnu ikke har påbegyndt en decideret e-handelsplan, vil lancere en sådan inden for det kommende halve år.

De traditionelle detailhandleres internetsalg har en højere lønsomhed end de rent netbaserede forretninger. Dog har hele 58 procent af detailforretningerne i dag lønsomhed i forbindelse med nethandlen.

I forhold til første kvartal 1999 er dette en fremgang på 20 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs