Svensk nethandel i fremgang
Ifølge Johan Kreicbergs, utredningschef i Svensk Handel, er handlen via Internettet inde i en fortsat positiv udvikling. Salg, lønsomhed samt de elektroniske indkøb øges således til stadighed. Alene i fjerde kvartal steg det netbaserede salg 29 procent, og gældende for hele år 2000 nåede stigningen op på 120 procent, skriver Dagens Industri.
Detailhandlens samlede salg via Internettet steg i samme periode fra 2,1 procent til 2,3 procent svarende til en fremgang på 10 procent.
I alt 39 procent af de svenske deailhandelsforretninger har i dag en egen hjemmeside og 16 procent sælger via Internettet. 7 procent af de forretninger der endnu ikke har påbegyndt en decideret e-handelsplan, vil lancere en sådan inden for det kommende halve år.
De traditionelle detailhandleres internetsalg har en højere lønsomhed end de rent netbaserede forretninger. Dog har hele 58 procent af detailforretningerne i dag lønsomhed i forbindelse med nethandlen.
I forhold til første kvartal 1999 er dette en fremgang på 20 procent.