MediaWatch

Ericsson anklages for uetisk reklame

Ifølge Lennart Lindgren, talsmand for den svenske afdeling af Ecpat, en organisation der bekæmper børnepronografi- og prostituion på globalt plan, er Ericssons asiatiske reklame for T20 mobiltelefonen, der primært henvender sig til unge, at betegne som direkte uetisk, skriver Dagens Nyheter.

Bo Albertson, markedschef for Ericsson Mobile Communications, vedgår, at reklamen har et element af problematik indbygget, men siger, at forskellige kulturer kommunikerer budskaber på forskellig måde. Den taiwanesiske reklame er godkendt af en lokal chef og dermed accepteret af den svenske virksomhed. - Man må huske på, at reklamer ofte sætter tingene på spidsen, således Albertson.

Lennart Lindgren deler dog ikke denne opfattelse og fastholder, at kulturelle forskelle aldrig kan forsvare reklamer der gør mindreårige til sexobjekter eller på anden måde seksualiserer dem.

Den pågældende reklame viser en pige i skoleuniform og lægger sig tydeligt op af det pronografiske, hvilket er et ret almindeligt reklametrick i Asien.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs