Ericsson anklages for uetisk reklame

MediaWatch

Ifølge Lennart Lindgren, talsmand for den svenske afdeling af Ecpat, en organisation der bekæmper børnepronografi- og prostituion på globalt plan, er Ericssons asiatiske reklame for T20 mobiltelefonen, der primært henvender sig til unge, at betegne som direkte uetisk, skriver Dagens Nyheter.

Bo Albertson, markedschef for Ericsson Mobile Communications, vedgår, at reklamen har et element af problematik indbygget, men siger, at forskellige kulturer kommunikerer budskaber på forskellig måde. Den taiwanesiske reklame er godkendt af en lokal chef og dermed accepteret af den svenske virksomhed. - Man må huske på, at reklamer ofte sætter tingene på spidsen, således Albertson.

Lennart Lindgren deler dog ikke denne opfattelse og fastholder, at kulturelle forskelle aldrig kan forsvare reklamer der gør mindreårige til sexobjekter eller på anden måde seksualiserer dem.

Den pågældende reklame viser en pige i skoleuniform og lægger sig tydeligt op af det pronografiske, hvilket er et ret almindeligt reklametrick i Asien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også