MediaWatch

Yahoo betalingskoncept koster kunder

Tilbagegangen for auktionstjenesterne er ifølge analytikerne værre end forventet. Planen om at opkræve brugerbetaling fra dele af Yahoos omkring 55 millioner amerikanske besøgende er et led i en større omlægning af indtægtsstrategien, der skal gøre portalen mindre afhængig af reklameindtægter. I dag udgør reklamer omkring 90 procent af portalens samlede omsætning.

Ifølge Merrill Lynch havde Yahoo forud for indførelsen af brugerbetaling 3-4 millioner daglige auktioner på verdensplan. Heraf stammede de to millioner fra USA. Oprindeligt havde Merrill Lynch estimeret, at brugerbetalingen ville generere 16-30 millioner dollar i år.

Nu anslås auktionslistningerne at være faldet til omkring 200.000 i USA, hvilket i så fald vil generere 6-10 millioner dollar i omsætning. Yahoo opkræver mellem 25 cents og 2,25 dollar for en listning.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs