MediaWatch

Expressen ud med millionoverskud

Expressen kom ud af 2000 med et samlet overskud på 30 millioner svenske kroner. Totalt omsatte avisen for 1,4 milliarder svenske kroner heraf udgjorde annoncesalget de 400 millioner. Avisens internetudgave Expressen.se kom ud af året med en omsætning på 9 millioner svenske kroner, dog kostede driften 10 millioner svenske kroner, skriver Dagens Media.

Ifølge Expressen's chefredaktør, Staffan Thorsell, skyldes det gode resultat hovedsagligt, at det via sammenlægningen af Kvällstidningen, Expressen samt Gøteborg tabloiden GT er lykkedes at minimere omkostningerne med 200 millioner svenske kroner. Besparelsen kommer mestendels fra en reducering af omkostningerne til personale, papir og tryk.

Avisen forventer at 2001, trods omkostningskrævende satsninger på blandt andet sportsområdet, vil kunne holde samme niveau som 2000.

Expressen's onlinedel er ligeledes kommet godt gennem det seneste år. Således har Expressen.se i januar måned haft en læserfremgang på 38 procent i forhold til samme måned sidste år. Samlet har avisen dermed 610,000 daglige læsere.

Størst er dog stadig Aftonbladet, hvis netavis Aftonbladet.se, per januar i år havde 1,4 millioner daglige læsere. Dette svarer til en fremgang på 32 procent i forhold til samme tid sidste år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs