MediaWatch

Danmark langt bagefter med intranet

Herhjemme findes der ingen undersøgelser af, hvad firmaer tjener ved at udbygge deres intranet, men i USA er der sat spot på de økonomiske fordele. Bl.a. Ford har sagt, at selskabet tjener mere end en milliard dollar om året på at udvide intranettets muligheder for, at medarbejderne kan dele deres erfaringer med såkaldt "best practice". Det skriver Internetavisen Jyllands-Posten.

Craig Roth, projektleder i det amerikanske analysebureau Meta Group, konkluderer, at alle firmaer tjener på intranet, men især geografisk spredte firmaer med mange mobilt arbejdende ansatte har fordele. Alle undersøgte virksomheder i USA havde veldrevne intranet, der nærmest kunne sammenlignes med en portal på Internettet.

Det kommer kun få danske virksomheder i nærheden af. Kun hver tiende danske intranet befinder sig på samme høje stadie, og over halvdelen befinder sig på det første stadie. Hos nystartede IntraTeam, der i efteråret researchede området grundigt, siger direktør Jens Bøgh, at topledelsen i mange danske virksomheder godt ved, at intranet bliver et vigtigt redskab. - Men involveringen er endnu minimal.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs