Danmark langt bagefter med intranet

MediaWatch

Herhjemme findes der ingen undersøgelser af, hvad firmaer tjener ved at udbygge deres intranet, men i USA er der sat spot på de økonomiske fordele. Bl.a. Ford har sagt, at selskabet tjener mere end en milliard dollar om året på at udvide intranettets muligheder for, at medarbejderne kan dele deres erfaringer med såkaldt "best practice". Det skriver Internetavisen Jyllands-Posten.

Craig Roth, projektleder i det amerikanske analysebureau Meta Group, konkluderer, at alle firmaer tjener på intranet, men især geografisk spredte firmaer med mange mobilt arbejdende ansatte har fordele. Alle undersøgte virksomheder i USA havde veldrevne intranet, der nærmest kunne sammenlignes med en portal på Internettet.

Det kommer kun få danske virksomheder i nærheden af. Kun hver tiende danske intranet befinder sig på samme høje stadie, og over halvdelen befinder sig på det første stadie. Hos nystartede IntraTeam, der i efteråret researchede området grundigt, siger direktør Jens Bøgh, at topledelsen i mange danske virksomheder godt ved, at intranet bliver et vigtigt redskab. - Men involveringen er endnu minimal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også