MediaWatch

Adcore nedskriver goodwill

Adcore vælger at nedskrive sin goodwill for at justere balancen for på den vis at komme en faldende aktiekurs til livs. Selskabet formår ikke, at motivere sin store goodwillpost hvorfor en nedskrivning er valgt som løsning.

Den svenske internetkonsulent er dog langt fra ene om at stå med umotiveret goodwill i sit regnskab. Flere af konkurrenterne er i samme situation herunder: Framfab, Cell og Icon. Adcore's initiativ lægger således pres på disse.

Johan Svensson, analytiker hos Nordiska, kan godt forstå der er uro blandt internetkonsulenterne. - Ser man på Cell er selskabets situation problematisk, idet dets goodwill rent faktisk er højere end dets egenkapital. Dette er alarmerende, således Svensson.

Han siger endvidere, at Cell's påstand om ikke at behøve at foretage nedskrivninger er en påstand, han tvivler meget på. Dog er det Svensson's overbevisning, at Framfab er det selskab, der har det største behov for at foretage nedskrivninger.

Adcore regner med en skattelettelse via sine afskrivninger, men første skridt er, at selskabets nedskrivning skal godkendes af de svenske skattemyndigheder.

I tilgift til den verserende sag har Adcore udsendt sit årsregnskab for 2000. Med et driftsresultat før renter, skat og goodwillafskrivninger på 119,3 millioner svenske kroner kan selskabet trods alt fremvise en positiv udvikling på den økonomiske front.

Nettoomsætningen steg 135 procent hen over året til 1.294,5 millioner svenske kroner. Dermed tjente hver af selskabets konsulenter i gennemsnit lidt over 1,2 millioner svenske kroner.

Adcore's nedskriving har form af en engangsnedskrivning, der i alt beløber sig til 1.329 millioner svenske kroner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs