MediaWatch

Bertelsmann lancerer Napster-model

Bertelsmann's Chief Executive, Thomas Middelhoff, oplyser på World Economic Forum, at Bertelsmann allerede i løbet af juni eller juli i år vil introducere en abonnementsbaseret tjeneste efter samme model som Internet-tjenesten Napster, skriver Cnet.

Bertelsmann meddelte forrige år midt under den amerikanske musikindustris anklager mod Napster om, at selskabet handlede i strid med reglerne for copyright beskyttede værker, at det ville samarbejde med Internet-tjenesten. Siden da har Napster-brugerne, der i dag kan udveksle musikfiler uden at betale for det, måttet afvente hvorledes det nye samarbejde ville udmønte sig.

Ifølge Thomas Middelhoff vil de 1,6 millioner brugere af Napster-tjenesten gerne betale for den musik de downloader. Det bygger Middelhoff på en undersøgelse af 20.000 Napster-brugere med hensyn til deres betalingsvillighed.

På den baggrund har Bertelsmann aftalt med Napster, at man i fællesskab vil udvikle en lovlig forretningsmodel, som ifølge Middelhoff meget vel kan forventes også at finde anvendelse til andre former for underholdning og film på Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs