TDC fastholder interessebank koncept

MediaWatch

Forbrugerne må ikke have lov til at vælge, hvilke reklamer de vil have ind ad brevsprækken. Det mener Forbrugerombudsmanden, som har bedt TDC Forlag og Post Danmark om at ændre konceptet bag Interessebank Danmark. Sker det ikke, har Forbrugerombudsmanden bebudet, at han vil udtage stævning mod de to virksomheder.

Men konceptet bliver ikke ændret, fastslår Keld Holland, adm. direktør i TDC Forlag, som i dag sammen med Post Danmark har meddelt Forbrugerombudsmanden, at man fastholder konceptet bag Interessebank Danmark:

- Forbrugerne skal selv kunne vælge, hvad de vil have ind ad brevsprækken. Det er ikke forbrugervenligt, at man i princippet kun kan vælge mellem alle reklamer eller ingen reklamer. Vi vil på forbrugernes vegne have klarhed over, om der er lovhjemmel til at tolke lovgivningen på en måde, som ifølge vores overbevisning tilsidesætter hensynet til forbrugernes egen selvbestemmelse og ret til at vælge, hvad de vil have ind ad døren.

Forbrugerombudsmanden mener ikke, at det samtykke, som forbrugerne har givet Interessebank Danmark om at modtage adresseret reklamemateriale, giver mulighed for, at virksomheder, som køber data fra Interessebank Danmark, kan sende reklamemateriale ud til forbrugere, der har registreret "reklamer nej-tak" i CPR-registret. Det mener Interessebank Danmark, som ikke kan forstå, at Forbrugerombudsmanden åbenbart vurderer, at forbrugerne ikke selv må bestemme, hvilke reklamer de vil have.

Interessebank Danmark, som i dag har 140.000 medlemmer, blev lanceret sidste sommer på baggrund af et helt nyt lovkompleks.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også