MediaWatch

ITV vil ændre reklamemodellen

De største TV annoncører i USA vil bruge de nye muligheder ved interaktivt TV til at målrette reklamer til specielle målgrupper. Nye teknologier som personlige videooptagere gør det muligt for forbrugerne at springe reklamer over. Fra en annoncørs perspektiv, kan interaktivt TV (ITV) sikre vitale oplysninger om forbrugerpræferencer. Det viser en rapport fra Reuters.
Ifølge researchfirmaet Forrester, forsyner den traditionelle TV reklamemodel de amerikanske netwoks med cirka 75 milliarder dollar om året. Dette tal forventes at stige til 86 milliarder dollar om året i 2003, men nye former for annoncering forventes at indbringe ny indtjening for 17 milliarder dollar i 2005. Det vurderes, at adgangen til forbrugernes navn er meget værd for annoncørerne.

For de store TV networks i USA, ligger udbredelsen af interaktivt TV dog mere end 5 år frem i tiden, idet kabel-, satellit- og broadcastoperatører løbende opgraderer deres systemer til at kunne håndtere digitale signaler. Forrester forventer, at cirka 4,9 millioner amerikanske husstande vil have digital interaktiv video i slutningen af 2000. Antallet forventes at stige til 12,2 millioner i 2001 og 65,2 millioner i 2005.

I takt med, at markedet vokser forventes de amerikanske TV networks at blive betalt af annoncører på basis af antal forbrugerkontakt når reklamerne sendes. På længere sigt vil de få andel i de t-commerce handler reklamerne genererer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs