MediaWatch

ITV vil ændre reklamemodellen

De største TV annoncører i USA vil bruge de nye muligheder ved interaktivt TV til at målrette reklamer til specielle målgrupper. Nye teknologier som personlige videooptagere gør det muligt for forbrugerne at springe reklamer over. Fra en annoncørs perspektiv, kan interaktivt TV (ITV) sikre vitale oplysninger om forbrugerpræferencer. Det viser en rapport fra Reuters.
Ifølge researchfirmaet Forrester, forsyner den traditionelle TV reklamemodel de amerikanske netwoks med cirka 75 milliarder dollar om året. Dette tal forventes at stige til 86 milliarder dollar om året i 2003, men nye former for annoncering forventes at indbringe ny indtjening for 17 milliarder dollar i 2005. Det vurderes, at adgangen til forbrugernes navn er meget værd for annoncørerne.

For de store TV networks i USA, ligger udbredelsen af interaktivt TV dog mere end 5 år frem i tiden, idet kabel-, satellit- og broadcastoperatører løbende opgraderer deres systemer til at kunne håndtere digitale signaler. Forrester forventer, at cirka 4,9 millioner amerikanske husstande vil have digital interaktiv video i slutningen af 2000. Antallet forventes at stige til 12,2 millioner i 2001 og 65,2 millioner i 2005.

I takt med, at markedet vokser forventes de amerikanske TV networks at blive betalt af annoncører på basis af antal forbrugerkontakt når reklamerne sendes. På længere sigt vil de få andel i de t-commerce handler reklamerne genererer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs