MediaWatch

ITV vil ændre reklamemodellen

De største TV annoncører i USA vil bruge de nye muligheder ved interaktivt TV til at målrette reklamer til specielle målgrupper. Nye teknologier som personlige videooptagere gør det muligt for forbrugerne at springe reklamer over. Fra en annoncørs perspektiv, kan interaktivt TV (ITV) sikre vitale oplysninger om forbrugerpræferencer. Det viser en rapport fra Reuters.
Ifølge researchfirmaet Forrester, forsyner den traditionelle TV reklamemodel de amerikanske netwoks med cirka 75 milliarder dollar om året. Dette tal forventes at stige til 86 milliarder dollar om året i 2003, men nye former for annoncering forventes at indbringe ny indtjening for 17 milliarder dollar i 2005. Det vurderes, at adgangen til forbrugernes navn er meget værd for annoncørerne.

For de store TV networks i USA, ligger udbredelsen af interaktivt TV dog mere end 5 år frem i tiden, idet kabel-, satellit- og broadcastoperatører løbende opgraderer deres systemer til at kunne håndtere digitale signaler. Forrester forventer, at cirka 4,9 millioner amerikanske husstande vil have digital interaktiv video i slutningen af 2000. Antallet forventes at stige til 12,2 millioner i 2001 og 65,2 millioner i 2005.

I takt med, at markedet vokser forventes de amerikanske TV networks at blive betalt af annoncører på basis af antal forbrugerkontakt når reklamerne sendes. På længere sigt vil de få andel i de t-commerce handler reklamerne genererer.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs