Årsagen til udeblivelsen af interaktive reklamespots i Danmark er ganske enkelt, at udbredelsen af interaktivt TV stadig er ganske begrænset. Ifølge kilder er der omkring 55.000 digitale settop bokse i Danmark i øjeblikket, hvilket svarer til en penetration på omkring 2,5 procent.
Der er i øjeblikket flere forskellige tiltag i gang for at forøge denne penetration, herunder Viasat, som har valgt at forære digitale settop bokse væk til deres bedste kunder. Men selv dette tiltag vil kun forøge penetrationen med 3-4 procentpoints.
Der skal dog ikke herske tvivl om, at det er velkomment tiltag, og at vi håber flere andre vil følge i fodsporene, for det lader til, at udbredelsen af digitalt TV indtil videre alene skal drives af de private TV-udbydere som Viasat, Canal Digital og SBS.
Læs hele artiklen fra OMD på www.mediawatch.dk under MediaRating
Mere fra MediaWatch
Lokale internetmedier ærgrer sig over lang udsigt til mediestøtte-revision
Den nye pulje på 50 mio. kr. øremærket lokale medier og ugeaviser er ”lige i underkanten”, mener Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, der dog overordnet er tilfreds med medieaftalen. Foreningen retter kritik af, at aftalepartierne skubber en revidering af mediestøtten flere år frem.