MediaWatch

Packard Bell tror på forhandlerne

E-handel - køb via Internettet - betragter mange som den store åbenbaring, men ifølge Packard Bell lader succesen vente på sig i langt de fleste brancher.

Det gælder således også for salg af hjemme-pc'er, hvor kunderne foretrækker at få både information om og købe familiens nye hjemme-PC hos forhandlerne.

På det samlede europæiske marked er Packard Bell ifølge en netop offentliggjort opgørelse fra analysevirksomheden Dataquest med et salg på 282.750 PC'er i tredje kvartal 2000. Det er en fremgang på 33,7 procent i forhold til tredje kvartal 1999 - og en markedsandel på 13,0 procent. Dermed er Packard Bell den næststørste leverandør kun overgået af Fujitsu Siemens med en markedsandel på 13,4 procent.

I Belgien, England, Frankrig, Holland og Norge er Packard Bell den største leverandør. I Danmark er der tale om en fremgang på 53,3 procent til en markedsandel på 4,3 procent.

- Blandt de store leverandører af hjemme-pc'er til det europæiske marked har Packard Bell den største vækst, og hvis niveauet fra tredje kvartal holdes i fjerde kvartal, vil vi ende 2000 med at være den største leverandør. Det er vores satsning på at sælge gennem forhandlere i stedet for nethandel, der giver dette gode resultat. Undersøgelser viser nemlig, at den vigtigste kilde til information om hjemme-pc'er er forhandlerne, der så derefter også sælger pc'erne til kunderne. Derfor grænser det til magtarrogance, at andre store leverandører forsøger at få forhandlerne til at gå over til ren nethandel, siger Rune Johansen, der er informations- og marketingchef hos Packard Bell i Norden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs