MediaWatch

Bertelsmann og Napster samarbejder

Bertelsmann AG og Napster har offentliggjort planer om en strategisk alliance med henblik på at videreudvikle Napsters person til person fildeling service. Bertelsmann nye afdeling eCommerce Group og Napster har udviklet en ny forretningsmodel med en sikker medlemsbaseret service, der skal forsyne Napster brugerne med fildeling i høj kvalitet.

Forretningsmodellen bevarer Napster princippet samtidig med, at den forsyner samtlige rettighedsindehavere med betalinger.

Napster og Bertelsmann søger støtte fra andre aktører inden for musik industrien til at etablere Napster som en accepteret medlemsbaseret service. Det vil de prøve at opnå ved at invitere de andre aktører til at deltage aktivt i processen.

Betingelserne for aftalen er, at når Napster har implementeret den ny medlemsbaserede service, vil Bertelsmanns musik afdeling BMG trække sit sagsanlæg imod Napster tilbage og gøre deres musik tilgængelig i deres kataloger.

Bertelsmann eCommerce Group stiller et lån til rådighed for Napster med henblik på at udvikle den ny service mod retten til at overtage en vis andel af Napsters aktier.
Ifølge Thomas Middelhoff, bestyrelsesformand i Bertelsmann og CEO, har Napsters person til person fildeling fanget millioner af menneskers opmærksomhed, fordi det er så brugervenligt og har et bredt internationalt udvalg af musik.

Napster har vist en ny vej til musikdistribution og Bertelsmann mener, at det vil bane vejen for en spændende ny forretningsmodel for musikindustrien.

Ifølge Napsters CEO, Hank Barry, udgør den strategiske alliance det perfekte træk for Napster. Han vurderer, at Napster samfundet, som er det hurtigst voksende i Internettets historie, vil vinde meget ved Bertelsmanns engagement i fornyelse og erfaring med at tilbyde fejlfri brugeroplevelse.

Bertelsmann eCommerce vil arbejde i tæt samarbejde med Napster for, at få etableret en ny medlemsbaseret service, der kan opnå accept blandt de andre aktører inden for musikindustrien.

Mere fra MediaWatch

Google strammer grebet om kreative forsøg på at tracke brugere

Techselskabet bygger videre på sit kommende bolværk i beskyttelsen af brugernes privatliv og færden på nettet. Konkurrencemyndigheder i Storbritannien har samtidig indledt undersøgelse af, om det sender en endnu større del af annoncemarkedet i Googles hænder.

Debat: Folketinget vender det døve øre til lyd

Fair betaling for indhold og kampen med techgiganterne er højaktuelle dagsordener hos politikere og i Kulturministeriet. Men podcasting er efterladt på perronen, skriver formand for Center for Podcasting, Søren Brunsgaard, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs