MediaWatch

AOL Japan allierer sig med DoCoMo

DoCoMo og AOL, der er henholdsvis verdens største leverandør af tjenester via Internettet og største selskab indenfor mobile Internet, vil i fællesskab udvikle og markedsføre tjenester til det mobile Internet, både i Japan og andre steder, skriver WSJ Asia. AOL vil integrere sine Internet-tjenester med i-mode, der har cirka 12 millioner abonnenter, og til gengæld vil DoCoMo markedsføre AOLs tjenester og distribuere AOL software gennem sit landsdækkende forhandlernet.

Ifølge aftalen vil DoCoMo investere 120 millioner dollar i AOL Japan, med ret til at udpege selskabets chief executive, og AOL vil indskyde yderligere 100 millioner dollar i enheden, med ret til at udpege selskabets chief operating officer. DoCoMos kommer efter investering og de øvrige bidrag til at eje 43,3 procent af AOL Japan. Handelshuset Mitsui & Co og udgiverselskabet Keizai Shimbun vil efterfølgende eje 17,4 mens AOL får reduceret sin andel fra 50 til 39,3 procent.

Det forlyder desuden at de to selskaber også går med planer om at samarbejde om tjenester til det mobile Internet udenfor Japan.Den endelige aftale mellem DoCoMo og AOL Japan forventes underskrevet i løbet af ugen, men begge selskaber har endnu afvist at kommentere sagen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs