MediaWatch

Ny undersøgelse om Internet brug i Norden

Nielsen//NetRatings offentliggør i dag resultaterne fra sit globale index, hvoraf det fremgår, at aktive nordiske Internet brugere fra hjemmet nu udgør 6 millioner ud af 11 millioner med Internet adgang. Det viser tallene for juli måned. Endvidere blev Internettet af de nordiske brugere anvendt i gennemsnit mere end 5 timer i juli måned. Dette tal ligger for de amerikanske Internet brugere på 9 timer og 40 minutter.

Af de nordiske lande har Sverige flest Internet brugere fra hjemmet med i alt 4,6 millioner. Herefter følger Danmark med 2,4 millioner, Norge med 2,2 millioner og Finland med 900.000. Under et udgør de nordiske tal 6,3 millioner brugere og 11 millioner med adgang til Internettet hjemmefra. Det bringer Norden på niveau med England, hvis man sammenligner tal for aktivt surfende. Tilsvarende tal for USA er 88 millioner aktive brugere og 144 millioner med adgang til Internettet.

De nordiske brugere gik i gennemsnit 12 gange på Internettet i juli mod de amerikanske brugeres 18 gange og brugte 5 timer og 13 minutter på månedsbasis mod 9 timer og 40 minutter i USA. Det svarer til et gennemsnit pr. besøg på 26 minutter mod 31 minutter i USA. Nøglepunktet i disse tal er ifølge salgs- og marketingdirektør Simon Svegaard fra ACNielsen eRatings, at de nordiske brugere i gennemsnit så 45 sider pr. besøg, mens amerikanske brugere så 38 sider pr. besøg. Forklaringen herpå er de hurtigere Internet forbindelser i de nordiske lande, herunder ISDN og DSL.

Tallene over de mest besøgte hjemmesider fordeler sig for Danmark således (top fem):

Tallene for juli viser jubii.dk som den førende danske portal med 734.697 unikke besøgende efterfulgt af microsoft.com med 444.154 og msn.com (Microsoft Network) med 422.826. Herefter følger opasia.dk med 419.161 og tele.dk med 383.297 unikke besøgende i juli.

I Sverige er den førende portal msn.com med 1.322.506 unikke besøgende i juli efterfulgt af passagen.se med 1.141.154 unikke besøgende. I Norge er sol.no den førende portal med 760.597 unikke besøgende, mens fi.soneraplaza.net er førende i Finland med 397.807 unikke besøgende.

Tallene viser, at mens lokale portaler har en stærk position i Danmark, Norge og Finland er Microsofts msn.com det førende domæne i Sverige, nummer to i Finland og nummer tre i både Danmark og Norge. Domænet microsoft.com har en stærk position i Danmark og Norge, men bliver mest brugt som opstartsfacilitet, hvilket fremgår af brugernes tidsforbrug pr. person. Det ligger nemlig på 4 minutter mod for eksempel den nordiske rekordindehaver inden for portaler, svenske spray.se, som ligger på 38 minutter.

Simon Svegaard tilføjer, at en markant branding og yderligere relevans for et bredere publikum er en nødvendighed for portalerne i fremtiden og forudsiger, at stadig flere portaler vil arbejde med interaktive applikationer i tilknytning til kommercielle aktiviteter for at få brugerne til at blive længere.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Seneste nyt

Se flere jobs