MediaWatch

Telia sænker udlandstakster

Telia sænker udlandspriserne med mellem 12 og 66 procent for både erhvervs- og privatkunderne og for både fastnettet og mobilnettet.

Prisnedsættelsen omfatter alle de markeder, Telia leverer telefoni til. Men de største besparelser opnår telekunderne, når de ringer til de lande, danskerne oftest ringer til, nemlig: Norden, Europa, USA, Canada og Rusland.

Ifølge salgsdirektør Ernst Lillieholm er baggrunden for prissænkningen, at prisen er et af de kriterier, kunderne vælger teleudbyder efter, og det er derfor ikke nok med de bedste produkter &'>8211; priserne skal også være konkurrencedygtige. Telia vil være med til at nedbryde en af barriererne for kommunikation på tværs af landegrænser, nemlig samtalepriser som er markant højere for udlands- end for indlandsopkald.

Telia arbejder på en generel harmonisering af selskabets prisniveau, sådan at niveauforskellene mellem mobil-, internet- og fastnettakster gradvist udjævnes. Den monopolsituation, der har hersket i Danmark, har fastlåst prisniveauet på især fastnetsamtaler &'>8211; en situation, som Telia har været medvirkende til at ændre. Men prislejet ændres ikke på en nat.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs