MediaWatch

TV 2 skal bruge mere sendetid

Men TV 2 vil ikke øge antallet af betalte reklamer, selv om der er kunder til det. Nordisk Film og andre produktionsselskaber har fået besked på at skære et par minutter af programmerne, de skal levere til TV 2.

»Vi skal bruge tid i programfladen til at introducere vores nye kanal, TV 2 Zulu, og til at gøre opmærksom på vores to store satsninger, dramaserien 'Hotellet' og rum-quizzen 'Den Store Mission«, siger Lars Grarup, programplanlægningschef på TV 2 til Politiken.

Gallup oplyser, at der hverken bliver flere eller længere blokke med reklamer på den 'gamle' kanal.

Problemerne for alle de kommercielle TV-kanaler skyldes en kombination af stigende efterspørgsel og faldende seertal, der er opstået i 2000. I årets første måneder er danskernes TV-sening omkring 10 procent under niveauet fra samme periode i 1999. Forskellen skyldes primært et metodeskift hos Gallup.

TV-direktør Johan Boserup, mediabureauet TMP, havde gerne set, at TV 2 også øgede reklametiden på hovedkanalen, hvilket man godt kan, fordi TV 2 i modsætning til sine konkurrenter langtfra er oppe på det 15% maksimum, som er angivet i lovgivningen. Samtidig påpeger Boserup dog, at TV 2 fortsat bør holde nøje øje med, at seerne ikke bliver så trætte af reklamer, at de zapper væk.

Tidligere på året viste tal for januar og februar, at de tre kommercielle TV-stationer i januar og februar udsendte 13 timers reklame om dagen. Det var næsten dobbelt så meget som samme periode i 1999.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs