MediaWatch

TV 2-analyse: Langt flere licensmidler

Berlingske Tidende kalder bogen for et mediepolitisk partsindlæg, som er påhæftet ønsket om flere licenspenge. Men den dokumenterer også, at stationen er langt bedre en sit rygte og fremhæver TV 2s historiske betydning for TV-udviklingen i Danmark.

Bogen ser dog sorte skyer forude. I forhold til den kommende konkurrencesituation på mediemarkedet - fra to kanaler til 117 kanaler - vil der blive økonomisk pres på TV2s økonomiske stilling på reklamemarkedet.

Medieforsknerne advarer: "Spørgsmålet er ikke så meget, om TV2 vil overleve, når konkurrencen spidser yderligere til, men om det vil være muligt at bevare TV2 som public service-station..." Det er jo også et godt spørgsmål, skriver Berlingske Tidende. Og medieforsknerne giver selv svaret: "Det er derfor nærliggende at mene, at løsningerne på TV2s problemer ikke længere skal findes på markedet, men fordrer betydeligt større licenstilskud, end der hidtil har været politisk vilje til".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs