Det vil formentlig være slut med DR-dominans én gang for alle, når alle effekter af medieforliget træder i kraft.
Gallups lyttertal for 1. kvartal 2000 viser imidlertid, at der blandt de kommercielle radioer har været lidt bevægelse. De seneste kvartalers højdespringere Voice og Radio2 må begge indkassere et lille fald, hvis man ser på ugentlig nettodækning. Ugentlig nettodækning regnes som en almen vurdering af radioernes markedsstyrke som annoncemedie.
SBS' Voice er dog klart den største enkelte private aktør med en ugentlig netdækning på 975.000 lyttere. Vinder er SBS' Voice POP, der også netop er lanceret i Odense, som er steget til en ugentlig netdækning på 341.000.
Radio2 og søsterkanal Uptown falder til en ugentlig dækning på lige under 700.000. Blandt de store aktører i Jylland er det Radio Viborg og Radio ANR grupperne, der markerer sig med henholdsvis 259.000 og 229.000.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.