B2B-markedet vinder frem

MediaWatch

Meget tyder dog på at år 2000 i høj grad vil sætte fokus på e-handelens betydning på Business-to-Business markedet, og på de selskaber af mere industriel karakter som for alvor forstår at positionere sig og skabe konkurrencefordele via nettets muligheder.

Her står specielt konglomerater som General Electric og General Motors til at kunne drage fordele af nettet. Interne beregninger hos flere store koncerner anslår, at en almindelig ordrebestilling af en vare afleder en omkostning på mellem 300-1.000 kr., men via nettet koster den tilsvarende transaktion omkring 5-10 kr.

For store koncerner som f.eks. General Motors, som har et årligt indkøbsbudget på omkring 600 milliarder kr., er et sådant regnestykke ikke svært at forholde sig til, derfor vil vi i de kommende 12 måneder se en voldsom udvikling på Business-to-Business markedet med specifikt fokus på fordelene ved e-handel og elektroniske transaktioner.

BusinessWeek har i samarbejde med Goldman Sachs undersøgt de potentielle omkostningsgevinster, der ligger for forskellige brancher og industrier ved at anvende e-handel frem for mere traditionelle metoder som brev, fax og telefon. Det er fascinerende størrelser

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Kilde: BusinessWeek

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også