MediaWatch

På vej til interaktiv TV

I Spanien, Frankrig, Storbritannien og Tyskland er der tale om deciderede gennembrud for digital-TV, og det øger optimismen med hensyn til at kunne lancere interaktive løsninger.

I modsætning til perioden omkring 1994-95, hvor interaktiv TV også blev anset som den virkelige "killer application" i fremtidens TV-industri, bliver interaktiv TV nu mere betragtet i samspil med Internettet. Og fremtidens interaktivitet ses snarere som en hybrid mellem Internettet og TV-verdenen. En ny rapport fra konsulentfirmaet Jupiter Communications estimerer at interaktiv TV i år 2004 vil have en omsætning på 75 milliarder kr. og være tilgængelig i 30 millioner husstande - i USA alene. Rapporten anbefaler på interessant vis tre relativ nemme måder, hvorpå medieselskaber kan begynde at introducere interaktivitet i forhold til seerne/kunderne:

- Forbedre forholdet til seerne. Fremtidens medieselskaber skal sikre sig seernes opmærksomhed på en række medier og ikke kun TV. Internettet og interaktive applikationer skal involvere seerne tættere til TV-programmerne, så der etableres en slags kommunikationsproces mellem medie-selskab og seer.

- Internettet skal anvendes til at markeds-føre film og TV-programmer.

- Nye interaktive underholdninsgkoncepter kan testes på nettet. Find ud af hvilke slags informationer og features, som seerne ønsker i forbindelse med sening af diverse TV-programmer. Disse erfaringer kan anvendes, når deciderede interaktiv TV løsninger skal udvikles.

Alle markedsaktører er efterhånden enige om at fremtiden ikke vil blive en kamp mellem TV-verdenen og PC-universet, men at de to indtil videre forskellige medier i stedet vil supplere hinanden. I en del år endnu vil TV primært optræde som underholdningsmedie, og PC/Internettet lige så naturligt som et informations- og arbejds-redskab. I de kommende år vil seerne blive mere aktive i forhold til TV-seningen i takt med at der lanceres interaktive applikationer som f.eks. kameravinkler, quiz'er, tips mv.

Omvendt vil PC-brugere blive mere fortrolige med de mest populære steder på nettet, og udviklingen vil betyde at de mest populære portaler også bliver gjort tilgængelige på de digitale set top bokse. På kort sigt har interaktiv TV dog det åbenlyse problem, at antallet af tjenester på Internettet er langt større end nogen interaktiv TV platform nogensinde vil kunne matche.

Det er således stadig usikkert, hvordan den såkaldte "sammensmeltning" af TV og PC reelt vil materialisere sig. Microsoft's WebTV ser indtil videre ikke ud til at være en bæredygtig platform, så der kommer nok til at gå nogle år endnu før vi kan antyde den ultimative fremtid .

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs