MediaWatch

Regeringen er uenig om reklameregler

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) udtrykker overfor Børsen at hendes ambition er en kraftig begrænsning eller et totalt forbud mod børnereklamer, men at hun naturligvis ikke kan gennemføre et lovforbud alene. Den socialdemokratiske ordfører Søren Hansen går derimod ind for en frivillig aftale, og dermed er regeringen splittet omkring spørgsmålet.

TV 2 har allerede imødekommet en del af den gængse politiske opfattelse ved at fjerne sponsorering af børneprogrammer og nedsætte varigheden af reklameblokken før børneudsendelser fra fem til to minutter. Det vil angiveligt komme til at koste TV 2 omkring 88 millioner kroner i tabte reklameindtægter, som går over til konkurrenterne TV3 og TVDanmark1. De rene kommercielle kanaler er underlagt de mere lempelige engelske regler for reklamer på TV.

TV 2 har desuden udarbejdet et sæt etiske spilleregler for reklamer på TV for at vise sin gode vilje forud for de kommende medieforhandlinger.

Mere fra MediaWatch

Public service-stationer trækker podcasts fra eksterne platforme

DR’s norske pendant, NRK, har det seneste år gjort sine syv største podcasts eksklusive på egen lydapp for at få større kontrol over prioritering og øge kendskabet til NRK’s indhold. Ifølge medieforsker hos DR er der tale om global trend, som DR følger nøje.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs