MediaWatch

Regeringen er uenig om reklameregler

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) udtrykker overfor Børsen at hendes ambition er en kraftig begrænsning eller et totalt forbud mod børnereklamer, men at hun naturligvis ikke kan gennemføre et lovforbud alene. Den socialdemokratiske ordfører Søren Hansen går derimod ind for en frivillig aftale, og dermed er regeringen splittet omkring spørgsmålet.

TV 2 har allerede imødekommet en del af den gængse politiske opfattelse ved at fjerne sponsorering af børneprogrammer og nedsætte varigheden af reklameblokken før børneudsendelser fra fem til to minutter. Det vil angiveligt komme til at koste TV 2 omkring 88 millioner kroner i tabte reklameindtægter, som går over til konkurrenterne TV3 og TVDanmark1. De rene kommercielle kanaler er underlagt de mere lempelige engelske regler for reklamer på TV.

TV 2 har desuden udarbejdet et sæt etiske spilleregler for reklamer på TV for at vise sin gode vilje forud for de kommende medieforhandlinger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs