MediaWatch

Et godt domænenavn er penge værd

Et godt domænenavn for en butik eller tjeneste på Internettet er ofte af afgørende betydning for den pågældende virksomheds succes. Det er der mange opfindsomme firmaer og enkeltpersoner, der allerede har opdaget, og som tjener høje summer ved at registrere rettighederne til velklingende ord med det rigtige dot-com efternavn. Berlingske Tidende fortæller om, hvordan ejere af domænenavne har tjent store summer ved at videresælge rettighederne til for eksempel year2000.com eller business.com som indbragte henholdsvis 53 millioner og 8 millioner kroner i salgspris.

Registrering af et domænenavn koster 35 dollars om året og kan foretages gennem et af de firmaer som har specialiseret sig i den form for forretningsvirksomhed. Det kræver dog en god portion fantasi og opfindsomhed at komme op med et domænenavn, som virkelig er penge værd. Der er allerede registreret mere end seks millioner domænenavne, og for eksempel er 97 procent af alle ord i Websters optaget.

Forsøg på at lukrere på associationer med allerede etablerede mærkenavne kan imidlertid også let give bagslag. Ideen går ud på at finde frem til navne på virksomheder eller mærker, som ikke allerede er registreret som domænenavn, og så efterfølgende sælge navnet til de pågældende firmaer, ofte til overpris. Det fænomen, som amerikanerne kalder cybersquatting eller netpirateri, er flere nationale lovgivninger i gang med at dæmme op mod, og herhjemme har vi allerede set den første principielle sag, hvor en studerende blev idømt en bøde på 250.000 kroner for registrering og forsøg på videresalg til overpris af navnet beologic.com. Bøden blev dog i en ankesag nedsat til omkring 50.000 kroner.

Registrering af domænenavne kan foretages via MediaWatch's samarbejdspartner Speednames. Linket til Speednames findes på MediaWatch's hjemmeside, hvor man også kan undersøge, om et givet domænenavn er ledig.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs