MediaWatch

Et godt domænenavn er penge værd

Et godt domænenavn for en butik eller tjeneste på Internettet er ofte af afgørende betydning for den pågældende virksomheds succes. Det er der mange opfindsomme firmaer og enkeltpersoner, der allerede har opdaget, og som tjener høje summer ved at registrere rettighederne til velklingende ord med det rigtige dot-com efternavn. Berlingske Tidende fortæller om, hvordan ejere af domænenavne har tjent store summer ved at videresælge rettighederne til for eksempel year2000.com eller business.com som indbragte henholdsvis 53 millioner og 8 millioner kroner i salgspris.

Registrering af et domænenavn koster 35 dollars om året og kan foretages gennem et af de firmaer som har specialiseret sig i den form for forretningsvirksomhed. Det kræver dog en god portion fantasi og opfindsomhed at komme op med et domænenavn, som virkelig er penge værd. Der er allerede registreret mere end seks millioner domænenavne, og for eksempel er 97 procent af alle ord i Websters optaget.

Forsøg på at lukrere på associationer med allerede etablerede mærkenavne kan imidlertid også let give bagslag. Ideen går ud på at finde frem til navne på virksomheder eller mærker, som ikke allerede er registreret som domænenavn, og så efterfølgende sælge navnet til de pågældende firmaer, ofte til overpris. Det fænomen, som amerikanerne kalder cybersquatting eller netpirateri, er flere nationale lovgivninger i gang med at dæmme op mod, og herhjemme har vi allerede set den første principielle sag, hvor en studerende blev idømt en bøde på 250.000 kroner for registrering og forsøg på videresalg til overpris af navnet beologic.com. Bøden blev dog i en ankesag nedsat til omkring 50.000 kroner.

Registrering af domænenavne kan foretages via MediaWatch's samarbejdspartner Speednames. Linket til Speednames findes på MediaWatch's hjemmeside, hvor man også kan undersøge, om et givet domænenavn er ledig.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs