Nordisk Film/TV sælger godt

MediaWatch

"Sidste år udvekslede de nordiske stationer DR, NRK, SVT og islandske RUV og finske YLE således 2.000 timers TV, hvoraf de 1.112 var co-produktioner. Og det er en foreløbig rekord, konstaterer den danske TV-direktør Bjørn Erichsen, DR. Han mener, det succesfulde samarbejde sagtens kan tjene som inspiration til mange andre regioner i verden. "Sagen er jo den, at der i dag er mangel på penge til at producere TV. Derfor prøver TV-stationerne ofte at skaffe midler gennem co-produktioner. Men alt for ofte ender det i en tilfældig europæisk budding," siger direktøren. "Det kan blive et yderst stærkt kort, hvis man etablerer et samarbejde inden for regioner, hvor man har en vis fælles baggrund. Nordvisionen er beviset på, at der er masser at hente. Ikke kun penge, men også ideer." Samtidig med, at interessen for Nordvisionens programmer er steget, er selve salget af programmer i DR TV blevet fordoblet i det sidste år. Det er især TV-dokumentarer, børne-og musikprogrammer, der er efterspurgte, fortæller afdelingschef Finn Rowold. Ud over at satse på det amerikanske marked har DR skabt et fremstød i Japan, Sydamerika og Sydafrika. Finn Rowold mener ligefrem, at Nordvisionens licensfinansierede public service-kanaler og deres programmer bliver flottere modtaget i den globale TV-verden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også