MediaWatch

DR-TV fik næse for skjult reklame

Dans På Tværs har trods sit uhyre ordinære koncept - dansende folk i selskabstøj - haft op mod 3/4 million seere til hvert enkelt program. Seere, der næppe har kunnet undgå at bemærke, at der rundt om dansescenen var opstillet bannere og ophængt skilte med navnet Oriflame, og at vinderne af dansekonkurrencerne modtog en taske med kosmetikfirmaets logo. »Eksponeringen får en særdeles intensiv karakter, idet der er tale om ét enkelt navn og ikke en mængde af forskellige bandereklamer«, skriver reklamenævnet, der »finder det uforeneligt med radio- og fjernsynslovens forbud mod skjult reklame, at DR udsender et program, der er af så stor kommerciel værdi for en virksomhed«. DRs provinsafdeling havde ikke indgået sponsorkontrakt med Oriflame og forsvarede sig med, at det var Aalborg Kultur- og Kongrescenter, der stod for udgifter, indtægter og indretning. Men nævnet hæfter sig ved, at der er tale om sammenblanding af dansekonkurrence og tv-transmission, fordi »konferencieren er en DR-ansat og lønnet medarbejder«. Dette er en »skærpende omstændighed«, og nævnet vil »henlede kulturministerens opmærksomhed« på DRs lovovertrædelse. Chefen for DRs provinsafdeling Per Krogh Simonsen vil ikke kommentere kendelsen, før han har gennemgået den med stationens jurister og chefredaktion. Det er anden gang, at DR får en næse for skjult reklame. I december 1997 gav reklamenævnet stationen en stor en af slagsen, fordi Dancall, Mercedes og Toyota havde betalt for at få deres produkter vist i tv-serien Taxa.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats udpeger ny ledelse efter Le Gammeltofts exit

Adm. direktør og stifter af Heartbeats forlod medieselskabet i sidste uge. Finansdirektør i Aller Media bliver midlertidig direktør i selskabet, mens Heartbeats’ chefredaktør, vicedirektør og kommerciel direktør skal stå for at videreudvikle mediebrandet.

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs