MediaWatch

DR vil øge synergi mellem interactive, radio og tv

For at cementere sin stærke position på nyhedsmarkedet udbygger DR sine multimediaaktiviteter, der udgør 2% af budgettet på 2,5 mia. kr. i år. Ifølge generaldirektør Christian S. Nissen er det et skridt på vejen mod at ophæve grænserne mellem de forskellige typer elektroniske medier.

Danmarks Radio har besluttet at sætte "fuld fart fremad" på multimedie-området i år. Selv om TV2 i den månedlige nettodækning ligger højest af tv-stationerne med 16,5% mod DR Onlines 11,4%, har DR større effekt i relation til egentlig programvirksomhed end TV2. Denne synergieffekt ønsker DRs ledelse med generaldirektør Christian S. Nissen i spidsen at fremme, fordi det står klart, at kombinationen af radio, tv og internet med de to første "live" på det tredie øger det samlede forbrug.

DR Online, der er en del af DR Multimedie, har ifølge tv-direktør Bjørn Erichsen udviklet en "række såkaldte "Internet-kanaler", hvor man samler og udsender lyd, videoklip og tekst om bestemte emner". Udover DR Nyheder Online, hvor man kan hente den seneste radioavis og TV-Avisen er der tale om flere målrettede netkanal-tilbud bl.a. til børn, familien og til videnskabs- og IT-interesserede. Også sporten får en aktie i denne aktivitet.

- Hvor internettet før har været et supplement til radio og tv, kan det omvendte nu blive aktuelt som et tilbud til det stigende antal netbrugere, der ikke nødvendigvis holder sig orienteret via tv og radio, konstaterer Bjørn Erichsen.

Han fremhæver i "Det vil DR i 99", at DR Online også vil udbygge interaktiviteten med flere online-diskussioner mellem netbrugere, seere og lyttere - som det bl.a. sker i relation til ungdomsaktiviteten U-land, der er en interaktivitet mellem de tre medier.

For generaldirektør Christian S. Nissen handler det om, at de danske tv-stationer - som tilfældet også har været i udlandet - ikke længere kan regne med loyalitet fra seerne, og heller ikke fra lytterne. Det drejer sig derfor om at gøre de forskellige programudbud til varemærker og "sætte sig på" alle typer media. Ved at fremme interaktiviteten kan der på denne måde skabes individuelle vinduer i det samlede multimediabillede, og det er denne metode, DR vil bruge for at fremme sin "branding".

Finansieringen af multimedieaktiviteterne er fortsat et lidt ømtåleligt emne for DR. På den ene side vil man gerne fortsat sikre sig licensindtægterne og derved også påtage sig public service forpligtelserne. På den anden side skønnes de kommercielle muligheder for såvel bannerreklamer og sponsering på nettet at være særdeles attraktive på sigt.

- Det er i dag utænkeligt, at DR kan være reklamefrit. Når vi f.eks. køber internationale sportstransmissioner må vi leve med bandereklamerne, logoer og andre kommercielle budskaber. Vi er så små internationalt, at vi ikke kan påvirke disse forhold. Derfor vurderer vi også, i hvilken udstrækning, DR i eget regi kan generere kommercielle indtægter - naturligvis uden for public service forpligtelsen. Vi har jo allerede på DR-Udgivelser etableret en selvstændig forretning, der er uafhængig af licensmidlerne, siger Christian S. Nissen.

Det kan handle om bl.a. udgivelse af bøger, koncerter på cd og cd-rom, spil til playstations, videoer og audioer. Det springende punkt kan imidlertid bl.a. blive, i hvor høj grad DR på sigt kan få internetbrugerne til at downloade programmer og andre ydelser forskudt for udsendelsestidspunkterne - og betale for det.

Sælger løsninger

DR Multimedie blev en selvstændig enhed i DR i 1996 for at drive DRs udgivelsesvirksomhed, Online- og Tekst Tv-tjenester samt være salgskanal for DRs viden om kommunikation.

"DR Multimedie arbejder således på kommercielle vilkår, og er dermed regnskabsmæssigt adskilt fra den licensfinansierede udsendelsesvirksomhed," hedder det i DRs eget præsentationsmateriale.

Udgivelsesvirksomheden i DR Multimedie har ansvaret for en bred vifte af produkter. Onlinevirksomheden i DR Multimedie står for DRs formidling via internettet og tekst-tv samt business to business-produktioner.

Business to Business er den del af DR Multimedie som løser opgaver for erhvervslivet inden for interaktiv formidling.

"Vores styrke er en mangeårig erfaring i kommunikation og formidling gennem levende billeder kombineret med en daglig udvikling omkring interaktive medier herunder specielt internettet. Vores speciale er dermed blevet integration af tv/video med internetteknologi, koncepter, virksomhedspræsentation på video og virksomhedskonferencer på nettet," hedder det i salgsmaterialet.

DRs aktiviteter på dette område er ikke blevet godt modtaget i produktionsmiljøet, selv om DR fremhæver, at det er sket som kompensation for, at en stigende mængde tv-produktioner lægges "udenfor huset".

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs