MediaWatch

Nyhedsdirektør advarer mod login på dr.dk

Det vil ikke hjælpe morgenaviserne at bygge login på dr.dk. I stedet risikere man at gøre folk dummere, mener Ulrik Haagerup.

Foto: Mik Eskestad/Polfoto/Arkiv

DR's nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, advarer nu mod at indføre login til dr.dk.

Det vil ikke gavne morgenaviserne at gøre det sværere at besøge dr.dk, som Danske Medier hævder. Tværtimod risikerer det at sænke videns- og oplysningsniveauet i befolkningen, fordi folk i stedet vil søge mod gratisaviser og formiddagsblade, mener han.

"Vi har lige fået lavet en undersøgelse, der viser, at 83 procent af befolkningen fulgte folketingsvalgdækningen på DR i sommer - men blandt de unge mellem 18 og 29 år var tallet faktisk 86 procent. Det, tror jeg, den var, fordi vi i DR ikke kun benyttede DR1 i valgdækningen, men også inddrog P3, DR3, dr.dk og flere andre platforme. Jeg synes, det er et af de bedste argumenter mod forslaget om at indføre et login på dr.dk," siger Ulrik Haagerup i et interview til "Om DR" i anledning af TV Avisens 50 års fødselsdag torsdag.

"Det kræver mere end et medie at nå folk, og jeg tror simpelt hen ikke på, at det vil få flere til at tegne abonnement på Jyllands-Posten, Berlingske eller Politiken at gemme nyhederne på dr.dk bag et login. Tværtimod vil folk i så fald søge mod gratisavisernes og formiddagsbladenes hjemmesider for at finde oplysninger, og det er i hvert fald ikke dét, jeg ønsker som samfundsborger."

Private presser på

Debatten om DR's aktiviteter er spidset til siden regeringsskiftet. Selvom den gældende medieaftale først udløber om tre år, presser de private medier hårdt på for at få DR begrænset. For nylig blev JP/Politikens Hus adm. direktør Stig Kirk Ørskov konstitueret som ny formand for Danske Medier og han lagde ikke skjul på, at DR har første prioritet.

"Vi presser på, alt det vi kan. Vi støtter fuldt ud kulturministerens ambition om at fremskynde en revision af medieforliget inden 2018. Vi håber, at det vil munde ud i, at der fremover vil komme et login til DR’s netaktiviteter, og at man ved samme lejlighed kigger nærmere på omfanget af DR. Vi mener blandt andet, at P3 bør udliciteres, og at man skal overveje fremtiden for DR 3," sagde han i den forbindelse til MediaWatch.  

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Pluto TV udfordrer streamingmarkedet med gratis indhold

Efter et milliardopkøb i 2019 er det gået stærkt for Pluto TV, der for ni år siden blev skabt i et ”snusket varehus” i Los Angeles. Nu har den gratis streamingtjeneste gjort indtog i Norden. Partnerskab med Viaplay giver store forventninger allerede på kort sigt.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs