24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag

Det er en afgørende del af dab-kanalens eksistensgrundlag at teste formater, der ikke i forvejen findes. Det er svaret fra Simon Andersen, programdirektør og ansv. chefredaktør på 24syv, efter kritik.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

24syv skal ikke kun bevæge sig inden for den traditionelle journalistik, for hvis public service-kanalen for unge ikke prøvede nye formater af og forsøger at opdyrke noget nyt, som ikke truer de private aktører på markedet, kan kanalen lige så godt lukke med det samme. Det er meldingen fra radio 24syvs adm. direktør og programdirektør, Simon Andersen, i et interview med Jyllands-Posten.

24syv-chefens udmelding er svar på den kritik af kanalen, der de seneste uger er opstået, hvor 24syv har gjort sig bemærket i to sager, hvor kanalen kanalen først fabrikerede læserbreve til aviser for at teste, om dagbladene ville bringe dem uden at verificere afsenderen, og i den anden sag bildte 24syv sin interviewperson - og lytterne - ind, at værterne ringede til hans ekskones nye kæreste. 

Begge indslag har vakt kritik fra flere i mediebranchen for at være mediestunts med tvivlsom journalistisk metode for at skabe opmærksomhed og trække lyttere til kanalen, der ifølge en optælling tidligere bragt af MediaWatch kun opnåede 11.500 ugentlige lyttere i gennemsnit i 2022.

”Kernen i vores publicistiske opgave er at skabe noget, der ikke findes på markedet i forvejen. Ellers ville 24syvs tilstedeværelse være meningsløs,” siger Simon Andersen til Jyllands-Posten, hvor det også understreges, at begge stunts var en del af 24syvs satireudsendelser og ikke nyhedsfladen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også