"Nu hænger vi sammen"

Sjællandske Medier forlod som ventet 2009 med røde tal og fik et minus på fem mio. kr. efter skat. Det skyldes ekstraordinære afskrivninger og lavere annonceomsætning.
Tine Brødegaard Hansen

2009 var ikke annoncesælgernes år - heller ikke i Sjællandske Medier, der udgiver Dagbladet, Frederiksborg Amts Avis og Sjællandske samt 24 ugeaviser.

Et fald på 12 pct. i annonceomsætningen til 235 mio. kr. var med til at trække årets resultat ned, der viser et minus på næsten fem mio. kr. efter skat.

Det er en reduktion i forhold til 2008, hvor underskuddet lød på 7,3 mio. kr.

Koncernfald på ti procent
For hele koncernen, der også rummer aktiviteter som to reklamebureauer, lokalradio og to rotationstrykkerier, er omsætningen faldet med ti pct. fra 456 mio. kr. til 408 mio. kr. Sjællandske Medier blev også ramt på sit blad- og abonnementssalg, der faldt med to mio. kr. til ca. 128 mio. kr.

Var det ikke for to kraftige nedskrivninger, havde 2009-resultatet dog balanceret. Sjællandske Medier har nemlig nedskrevet deres andel af Sjællandske Avistryk med 5,2 mio. kr. En anden afskrivning på 947.000 gælder it-software, der er kommet i overskud efter Dagbladets fusion med Sjællandske Medier i 2008.

"Hvis det ikke var for afskrivningerne, var vi i nul i 2009. De ekstraordinære udgifter har vi ikke i 2010, så efter fusionen i 2008 og finanskrisen i 2009, hænger vi sammen igen," siger Torben Dalby Larsen.

Første kvartal tyder også på, at Sjællandske Medier kan få overskud i 2010, siger Torben Dalby Larsen.

"Forventningen i år er, at vi går på bunden. Den vigende oplagstendens i branchen gælder også på Sjælland, til gengæld tyder det på, at der er fremgang i annonceomsætningen på vores tre dagblade og 25 ugeaviser, så vi kommer ud af 2010 med et lille plus. Vores rotationstrykkerier i Ringsted og Vordingborg er også belagt," siger Torben Dalby Larsen, der havde ventet de røde tal i årsregnskabet. I efteråret sagde han til MediaWatch, at han regnede med et "overskueligt underskud" for 2009.

42 medarbejdere færre
Den faldende omsætning i 2009 har resulteret i, at antallet af medarbejdere er svundet fra 457 til 415.

"Vores annoncefald svarer meget godt til branchen i øvrigt, og når man mister indtægter, må man reducere bemandingen."

De Vestsjællandske Distriktsblade, som Sjællandske Medier ejer sammen med Søndagsavisen, fik et underskud på 1,6 mio. kr. i 2009. Selskabet mærker også den skærpede konkurrence i Slagelse, hvor Berlingske Lokalaviser har startet en ny ugeavis tidligere i år.

Selvom Sjællandske Medier har haft fokus på at spare på omkostningerne i 2009, har året samtidig budt på lanceringen af en fælles nyhedsportal for de tre dagblade, sn.dk, et fælles weekendtillæg for dagbladene og en ny ugeavis, så Sjællandske Medier nu udgiver i alt 25 ugeaviser.

Dagbladsprofiler skal bevares
Det tættere samarbejde mellem de tre dagblade må dog ikke true deres selvstændige profil, siger Torben Dalby Larsen.

"Der er ingen tvivl om, at vi bevarer de tre lokalt forankrede dagblade, men vi arbejder med, hvordan vi styrker de tre i fællesskab. Hvis noget kan være til glæde for det samlede system, gør vi det."

Seneste samarbejde er det såkaldte 'pendler-projekt', som Sjællandske Medier har fået støtte til.

I andet halvår 2009 gik Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis tilbage med 4,7 pct. og Sjællandske gik tilbage med 4,3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også