Pernille Holbøll stopper som ansv. chefredaktør på B.T.
Pernille Holbøll forlader posten som ansv. chefredaktør på B.T.
Det skyldes, at Berlingske Medias topchef, Anders Krab-Johansen, ønsker at samle ansvaret for B.T. og Euroinvestor under én chefredaktør.
I en pressemeddelelse oplyser Berlingske Media, at det bliver Euroinvestors tidl. chefredaktør, Simon Richard Nielsen, der bliver ansv. chefredaktør for begge medier.
”Berlingske Media vil styre sin position inden for gratis, annoncefinansierede medier, og derfor samler vi ansvaret for B.T. og Euroinvestor under én chefredaktør,” skriver Berlingske Media.
Fortsætter som selvstændige sites
De to medier fortsætter som to selvstændige sites med hver sin journalistiske chef, fremgår det.
”Men fremadrettet skal de to medier samarbejde redaktionelt, samtidig med at koordinationen kommercielt og teknologisk bliver tættere.”
Pernille Holbøll fik jobbet som ansv. chefredaktør i april 2022. Siden da har hun været med til at lukke B.T.’s papiravis og dermed gøre mediet til et udelukkende digitalt medie.
På sin profil på X, der tidligere har været kendt som Twitter, skriver Holbøll, at hun er stolt af sin tid i spidsen for B.T.
”B.T. og Euroinvestor bliver slået sammen, og det er et andet projekt end det, jeg blev ansat til. Derfor er det selvfølgelig heller ikke mig, der skal tage det videre,” skriver Pernille Holbøll, der fremhæver, at den journalistiske udvikling på mediet i hendes tid.
”Det er sket samtidig med en masse andre ændringer og stor reduktion af omkostninger, som er præmissen for en økonomisk presset mediebranche.”
Mindre forretning
B.T. er et af de tre hovedbrands under Berlingske Media. Mediet udgør omkring omkring en fjerdedel af koncernens samlede omsætning og har de seneste år oplevet tiltagende pres på forretningen, bl.a. på grund af vigende annoncesalg.
Sidste år faldt B.T.’s omsætning til 195 mio. kr. fra 212 mio. kr. året før. Hvordan nedlæggelsen af printavisen ved årsskiftet har ladet sig mærke i omsætningen, vil først stå klart i årsregnskabet for 2023.
B.T. er det mindst profitable af Berlingske Medias store brands, der udover B.T. omfatter Berlingske og Weekendavisen.
Hvor de to andre havde overskud på den primære drift før goodwill-afskrivninger i 2022 på henholdsvis 37 og 23 mio. kr. leverede B.T. et overskud på 1,6 mio. kr.
Relaterede artikler
B.T. undgår afskedigelser i sparerunde
For abonnenter