Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

På et Berlingske-foto ses et stort maleri i baggrunden. Kunstner har sagsøgt mediet for brud på ophavsretten.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
AF RITZAU

Det er ikke helt ligegyldigt, hvad der er i baggrunden, når der tages et foto, der bringes i avisen.

I hvert fald har kunstneren bag et stort maleri af røde valmuer stævnet Berlingske Media, Berlingskes chefredaktør Tom Jensen og avisens fotograf, fordi avisen bragte fotos med hendes maleri i baggrunden.

Kunstneren, der er fra Rørvig, har nedlagt et krav om at få 100.000 kr. i vederlag og godtgørelse. På den anden side nægter Berlingske at have brudt ophavsretten i sagen, der behandles i Københavns Byret mandag.

Det fremgår af sagens påstandsdokumenter, som Ritzau har fået aktindsigt i.

Kunstneren Jorit Tellervo udstillede det store maleri, der var sat til salg for 44.000 kr., i en kantine hos et kontorfællesskab i Nyhavn i København i to måneder i 2019.

Imens det var udstillet, var Berlingskes fotograf forbi for at fotografere den danske investor Peter Warnøe og den amerikanske serieiværksætter Jared Heyman.

På de omstridte fotos ses investorerne sidde og snakke ved et bord i kantinen i forgrunden, mens maleriet med de store røde valmuer pryder næsten hele baggrunden.

I både april og december 2019 blev billederne bragt. Det var først anden gang, at kunstneren blev opmærksom på det efter henvendelse fra flere af sine kunder.

Da var det i forbindelse med artiklen: ”Professor afskriver Warnøes venturefond: Bilagsrod er giftigt”. Og Jorit Tellervo følte sig til sin store frustration associeret med artiklen.

”Det er jo ekstremt skræmmende for mig lige pludselig at føre parløb med Peter Warnøe, som jeg på ingen måde kender,” siger hun.

Hun skrev til fotografen og spurgte, hvor billedet var taget, og at billedet måtte være en ikkelovlig kopi, og fotografen svarede, hvor fotoet var taget. Tellervo takkede derefter for informationen.

”Jeg regnede med, at det var nok til at få fjernet alting, men så dukkede det op igen for et år siden,” siger hun.

Det var 27. januar 2022, og da hev hun en advokat ind i sagen. Men da Berlingske nægtede brud på ophavsretten, og det ikke lykkedes at indgå forlig, skal sagen nu for Københavns Byret.

Nogle uger før retssagens begyndelse har Berlingske fjernet billederne fra artiklerne. Chefredaktør Tom Jensen mener ikke, at det er forkert, at de har bragt billederne, men nu har de valgt at fjerne dem.

”I sådanne nogle sager er det meget almindeligt brugt, at man lige afventer retssagen, inden man bruger billederne igen,” siger han.

For det første påstår Berlingske i sagen, at kunstneren har tøvet, da kravet først blev gjort gældende, næsten tre år efter at det første foto blev bragt.

Dernæst henviser mediet til et princip om, at kunstværker må gengives i aviser, når gengivelse er af underordnet betydning i sammenhængen.

”Maleriet er tilfældigt medtaget og gengivet på en måde, der er af underordnet betydning. Der er ydermere ingen sammenhæng mellem interviewet, personerne og så maleriet.”

”Det er og bliver en baggrund,” lyder påstanden fra Berlingske.

Det bestrides af kunstnerens advokat, Johan Løje. Han mener, at maleriet indgår i et ikke uvæsentligt omfang, da det fylder omtrent hele baggrunden på en særdeles fremtrædende måde.

Det er ”det første, som fanger øjet”, lyder det.

Dommen ventes først på et senere tidspunkt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også