MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
anders_lassen_koda.jpg Direktør for Koda, Anders Lassen, mener at de mange gratis musiktilbud presser og svækker finansieringen af musiklivet

Fire ud af fem streamer musik i Norden - mest på Youtube

De gratis tilbud fra Youtube og Spotify fylder mest i musikforbruget i Norden ifølge undersøgelse. Men også Facebook trænger sig på og fylder i mediebilledet på musikområdet.

AF

Det er blevet hverdagskost for danskere, nordmænd, svenskere og finnere at tage lyttebøfferne på og streame musik over nettet.

Ifølge en dugfrisk undersøgelse, The Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, har fire ud af fem, 80 pct., af 12-56 årige i Norden streamet musik det seneste år.

Undersøgelsen, der er lavet af de nordiske rettighedsorganisationer Koda i Danmark, Teosto i Finland og TONO i Norge, sætter streg under, at de gratis streamingtilbud dominerer forbruget. Hver anden, der streamer musik, benytter sig udelukkekende af gratis tilbud og størstedelen, 87 pct., benytter sig af gratis tilbud.

60 pct. af de nordiske medieforbrugere har inden for det seneste år brugt Youtube til at streame musik, heraf hovedparten, 71 pct., mindst på ugentligt basis. Næststørst blandt de gratis tilbud er svenske Spotify, som 50 pct. har tændt for - igen med høj frekvens. 77 pct. benyttede sig af tjenesten minimum en gang om ugen.

Facebook tager stor andel

Mere overraskende er det måske, at Facebook også indtager en betydelig plads i billedet. Hver tredje, 35 pct., af de nordiske indbyggere har mindst ugentligt set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik på Facebook. På live-siden har 19 pct. set eller delt en koncert på et social medie, 71 pct. på Facebook.

Selvom undersøgelsen vidner om en levende musikinteresse, ser Kodas direktør, Anders Lassen, kritiske perspektiver i tallene, fordi forbruget hælder til gratis tilbud.

"De nuværende forretningsmodeller har vænnet mange forbrugere til gratis musik, og det skaber udfordringer. Først og fremmest har vi en række meget populære gratis digitale tjenester som Youtube og Facebook, der på grund af en forældet EU-lovgivning enten betaler intet eller meget lidt til dem, der har skabt musikken. Derudover er der mange, som vælger de gratis dele af abonnementstjenesterne, og det betyder, at musikskaberne også her får en lav betaling for deres arbejde," udtaler Anders Lassen i pressemeddelelsen.

"Gratis adgang var en god og nødvendigt modtræk til den ulovlige brug af musik, branchen led under for nogle år siden. Men nu må tiden være inde til, at der bliver taget et fælles ansvar for at styrke de forretningsmodeller, der kan medvirke til et stærkt og bæredygtigt musikliv i fremtiden."

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her