Annoncørernes dilemma: Monopol er skidt, men Google er nemt

Digitalt annoncemarked 2020: Udenlandske techkoncerner får i stigende grad del i danske annoncekroner, og det på trods af, at det på lang sigt kan få negative konsekvenser for annoncørerne. "Man går i egomode og tænker på sin egen marketingplan," lyder det fra annoncørforening. Nye initiativer fra danske medier kan skubbe til udviklingen.

Foto: Ivan Riordan Boll/AP/Ritzau Scanpix

Danske annoncørers penge er i løbet af de seneste år strømmet ud af landet til selskaber som Google og Facebook. Et hårdt stød for især dagbladene, som har tabt store markedsandele på den bekostning. Men hvad kommer det egentlig annoncørerne ved?

Spørger man Holger Wilcks, direktør for Dansk Annoncørforening, som arbejder for bedre forhold for danske annoncører, er udviklingen bekymrende. Danske annoncører er ikke interesserede i et scenarie, hvor udenlandske selskaber overtager det danske annoncemarked, lyder det.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement