MediaWatch

Watch Medier søsætter nyt medie om IT- og telebranchen

Den danske IT-branche får tættere dækning fremover, når Watch Medier i foråret lancerer ITWatch, der bliver virksomhedens ottende nichemedie.

Watch Medier udvider forretningen og går i luften med et nyt erhvervsmedie om IT- og telebranchen.

ITWatch bliver det ottende nichemedie hos Watch Medier og vil gå tæt på forretningen i danske IT- og televirksomheder og beskæftige sig med strategi, ledelse og innovation, rammevilkår og karriere.

"IT- og telebranchen er en af de største og vigtigste brancher i dansk erhvervsliv, og vi mener, at der er behov for et rendyrket businessmedie, der følger virksomheder og nøglepersoner i branchen tæt. Det medie laver vi nu – og vi kan ikke vente med at komme i gang," siger Anders Heering, adm. direktør og chefredaktør for Watch Medier.

I spidsen for ITWatch står redaktør Jakob Skouboe, 47, der kommer fra en stilling som redaktør på FinansWatch og således er fundet internt på Watch Medier, som MediaWatch også er en del af. Jakob Skouboe har tidligere dækket IT- og teleområdet som reporter på både Berlingske Business og Børsen, før han kom til Watch Medier i 2015.

ITWatch bliver baseret på samme forretningskoncept som de øvrige i Watch Medier med hovedvægt på abonnementssalg til virksomhedskunder samt jobmarked og bannersalg. Hvor stor en redaktion det nye medie får, holder direktøren for Watch Medier indtil videre for sig selv.

"Den endelige sammensætning af redaktionen venter vi lidt med at fortælle om, men det er en stor satsning for Watch Medier, der bærer præg af, at det er en stor branche med mange delbrancher, som vi skal ramme kontinuerligt for at blive en succes," uddyber Anders Heering.

Tæt konkurrence

Med ITWatch bevæger Watch Medier sig ind på et stofområde med forholdsvis tæt konkurrence fra både brede erhvervsmedier som Børsen, Berlingske Business og Finans samt "gratis" nichemedier som Computerworld og Version2, der udgives af Mediehuset Ingeniøren. Men strategien bag ITWatch er den samme som for Watch Mediers øvrige nicher, forklarer direktøren.

"ITWatch kommer til at beskæftige sig med virksomheder og personer i en af de vigtigste brancher i dansk erhvervsliv og for vores samfund som helhed. Det gør vores øvrige medier også, så på den måde adskiller denne satsning sig ikke. Vi mener, at der både redaktionelt og kommercielt er plads til et rendyrket business-medie om IT- og telebranchen. Hvis vi gør det godt nok, er vi overbeviste om, at folk vil betalte for et medie, der bruger alle sine ressourcer på at sætte fokus på forretningerne bag teknologien og produkterne," uddyber Anders Heering.

Watch Medier er ejet af JP/Politikens Hus og står bag medierne EjendomsWatch, EnergiWatch, FinansWatch, FødevareWatch, MedWatch, ShippingWatch og nærværende MediaWatch. Lanceringen sker et år efter, Watch Medier senest udvidede porteføljen med EjendomsWatch.

Hvor tålmodige er I med ITWatch -  hvornår skal det give overskud?

"Vi er tålmodige, så længe mediet er inde i en positiv udvikling, og vi tror på, at vi kan opnå den ønskede position på markedet og kapitalisere på den. Er det ikke tilfældet, er tålmodigheden kort. Sådan har det været for alle de medier, vi har lanceret. Indtil videre er vi lykkedes med dem alle, og det vil vi også arbejde hårdt på at gøre med ITWatch."

Watch Medier har ca. søsat et nyt medie årligt – hvad er planerne for fremtiden? Skal væksten fortsætte i samme tempo – eller skal der skrues op eller ned?

"Vi vil vokse yderligere. Ved at lancere nye nichemedier, men også ved at udvikle vores eksisterende positioner. Vi har f.eks. i dag lanceret en ny satsning på kapitalforvaltningsområdet i regi af FinansWatch, ligesom der er andre muligheder for at vokse indenfor de eksisterende nicher. Tempoet vurderer vi løbende, men vi har ingen planer om at stoppe væksten her."

Watch Medier er et selvstændigt selskab under JP/Politikens Hus og drives i regi af Jyllands-Posten.

Mere fra MediaWatch

Franske medier lander indholdsaftale med Facebook

En forhandlingsalliance, der bl.a. repræsenterer Le Monde og Le Figaro, har netop indgået en aftale med Facebook om visning af journalistisk indhold. Aftalen er et bevis på, hvad der kan opnås gennem løsningsorienteret dialog, siger det sociale medieselskab.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs