MediaWatch

Facebook-chef: Den næste store evolution på annoncemarkedet er kreativ

Efter teknologiske landvindinger og fokus på direkte salg rykker kreativitet og brandbuilding ind som de næste store overskrifter på det digitale annoncemarked, mener Facebooks vicedirektør i Nordeuropa.

Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Det digitale annoncemarked har været en konstant vækstdriver på annoncemarkedet det seneste årti, men det har primært været drevet af simple taktiske annoncer med et direkte salgsbudskab på de globale platforme som Google og Facebook, Instagram og Linkedin.

Næste udviklingstrin vil tage det digitale annoncemarked i en mere kreativ retning, der i højere grad favner branding og sigter efter mere langsigtede mål. Det mener Steve Hatch, Facebooks nordeuropæiske vicedirektør.

"Udviklingen i balancen mellem brand building på den lange bane og køb på den korte bane er et hovedtema," siger han, da MediaWatch møder ham i forbindelse med konferencen "Internets of the World" i København i sidste uge.

"Vi har investeret massivt i machine learning for at forbedre kampagneoptimering og for, at brugerne kan se de annoncer, der er mest relevante for dem, til den laveste pris for annoncører. Der er blevet gjort et stort arbejde omkring det teknologiske – jeg tror, den næste store åbning handler om at gøre lige så meget omkring kreativitet."

Mobilen i centrum

Steve Hatch nævner udvikling af Facebooks kommercielle formater som et fokusområde, herunder Instagram-formatet stories, og formater, der gør vejen fra annonce til køb kortere. Men det andet og større tema handler om at forbedre den kreative kvalitet og gå fra effektoptimering til optimering af oplevelsen.

"Vi har haft 55 år til at perfektionere den 30 sekunder lange tv-reklame, mens vi har haft mindre end fem år til at perfektionere kreativt indhold på mobilen. Men vi ser et skifte nu med nogle rigtig interessante bevægelser, hvor udvikling på mobilen rykker ind i centrum i mange virksomheder," siger Steve Hatch.

"Mit ønske er, at de mange fantastiske kreative kræfter i branchen satte mobilen i første række."

Steve Hatch har selv en baggrund i bureauverdenen blandt andet med flere ledende stillinger i den globle reklamekoncern WPP. De seneste fem år har han været en del af Facebooks europæiske ledelse. Selvom Facebook uomtvisteligt har godt fat i annoncemarkedet, er der plads til forbedring i forhold til kreativ udvikling, mener han.

"Vi har masser at lære fra kreative, og jeg tror omvendt, vi har noget at dele ud af. Den balance mellem kreativitet og automatisering har potentialet til at give brugere bedre annoncer og bedre resultater," siger Steve Hatch.

Facebook-chef: "Vi har lært især i forhold til udgivere, at vi skal være en bedre partner"

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere